Blogolj!

Az ég kék, a fű zöld, a vonatok késnek

Dorogi László
2019.02.07.

A MÁV tájékoztatása alapján 2018-ban 3,8 évnek megfelelő késést halmoztak fel a vonatok Magyarországon, ami megközelítőleg kétmillió perc késést jelent, ám az összes járatra vetített késés átlagosan csak két perc volt.

Fotó: MTI

Aki rendszeresen utazik belföldön vonattal, elképzelhetetlen, hogy legalább egyszer ne futott volna már bele egy frusztráló késésbe. Ez van, a magyar vasútvonalak nincsenek felkészülve az extrém időjárási körülményekre, nincsenek felkészülve a különböző technikai problémákra, meg egyébként is, a járműpark jelentős része van vagy ezer éves (hello Kelet-Magyarország), nincs tehát min csodálkoznunk. Az mfor.hu most a MÁV tájékoztatására hivatkozva kiszámolta, hogy tavaly kétmillió perc késést hoztak össze a társaság vonatai, ami első blikkre brutális mennyiségű elvesztegetett időnek tűnik, de ha egy kicsit az adatok mélyére ásunk, már annyira nem tragikus a helyzet.

Az országos vasúthálózaton a tavalyi évben 1 031 081 személyszállító vonat közlekedett, amelyeknek közlekedési összideje 159 év volt - ehhez viszonyítva a 3,8 évnyi késés ha nem is elhanyagolható, de nem jelentős. A MÁV tájékoztatása alapján a több mint egymillió személyszállító vonat 87 százaléka menetrend szerint érkezett meg a célállomásra, magyarul a késés a vonatok 13 százalékát érintette. 2017-ben ez az arány 12 százalék volt, szóval egy százalékkal romlott a helyzet az egy évvel korábbihoz képest, ugyanakkor 2012-ben és 2013-ban például a közlekedő vonatok 17-18 százaléka volt képtelen tartani a menetrendet, ehhez képest szignifikáns a javulás.

Ha a teljes belföldi hálózaton közlekedő összes járatra vetítjük a késéseket, akkor elmondható, hogy átlagosan csak két percet késtek a vonatok, a késésekben pedig nem csak a már említett váratlan és történelmi tényezők játszottak szerepet, hanem a korlátozásokkal járó pályafelújítási munkálatok is. Míg 2017-ben csak a Budapest-Szolnok-Debrecen-Nyíregyháza-Záhony vonal Püspökladány és Debrecen közötti szakaszán zajlott felújítási munka, 2018-ban már több elővárosi vasútvonalat is érintett hasonló átépítés, ezek pedig jelentősen megnövelték a menetidőt ezeken a szakaszokon és ezek a munkálatok 2019-ben is folytatódnak.

S bármennyit is szívjuk a MÁV vérét, a rengeteg késés és fennakadás ellenére az elmúlt három évben országos viszonylatban mintegy négymillió fővel nőtt a MÁV-START utasszáma, ráadásul ebbe a csoportba nem is tartoznak bele a díjmentesen utazó személyek. A csak vonattal utazók véleményét vizsgálva egyébként a magyar szolgáltatások az EU átlagával azonos szintűek az Európai Bizottság két főigazgatóságának megbízásából készült felmérése alapján: Magyarország a negyedik helyen szerepel a jegyvásárlás egyszerűségével kapcsolatban felállított rangsorban, a magyar utasok 93 százaléka elégedett ezzel.

Így változik vasárnaptól a vasúti menetrend

Dorogi László
2018.12.07.

A MÁV Zrt. közleménye szerint a MÁV-START 2018/2019-es menetrendje igazodik az utazási szokásokhoz és az utasforgalmi igényekhez egyaránt.

Fotó: MTI

Arról már korábban mi is beszámoltunk, hogy a MÁV véget vet vasárnaptól a trükközésnek, de nem csak a 100 kilométer alatti utazásra jogosító menetjegyek érvényességi ideje változik a hétvégén. Nézzük milyen újdonságokkal számolhatunk.

A vasúttársaság tájékoztatás szerint az új menetrendnek megfelelően Dunakeszi állomáson több gyorsított vonat áll meg meg december 9-től, Budapest és Győr között pedig több új járat közlekedik majd, Pápa és Budapest között pedig InterCity minőségű kocsik járnak ezentúl.

A Szentgotthárd-Budapest, illetve Sopron-Budapest viszonylatban különválik a reggelenként közlekedő Savaria-Scarbantia InterCity, önálló vonatokként közlekednek Szentgotthárdról és Sopronból.

A pénteki megnövekedett utazási igények miatt két új vonat közlekedik Budapest Keleti pályaudvar-Győr között, amelyek a Keletiből 12:53 és 14:53-kor indulnak a hét utolsó munkanapján.

A Debrecen-Nyírábrány, Debrecen-Nagykereki, Debrecen-Tiszalök és a Debrecen-Füzesabony vonalakon korszerű, akadálymentes Desiro motorvonatokkal is rendszeresen utazhatnak a térségben élők és a turisták.

A Budapest-Százhalombatta-Pusztaszabolcs-Dunaújváros és a Budapest-Hatvan-Miskolc-Szerencs-Sátoraljaújhely vonalakon a pályafelújítások miatt az év nagy részében vágányzári menetrend lesz érvényben, egyes szakaszokon pótlóbuszos átszállásokra is számítaniuk kell az utasoknak. Ezekről év közben rendszeresen tájékoztatni fogja az utasokat a vasúttársaság.

Bővül a nemzetközi összeköttetés a Kolozsvár-Budapest-Bécs, a Budapest-Berlin és a Budapest-Krakkó útvonalakon, újraindul a kishatárforgalom Pécs-Magyarbóly és Pélmonostor között.

Címkék: Menet, rend

Trükköznek az utasok, szigorít a MÁV

Dorogi László
2018.12.03.

A decemberi menetrendváltástól kezdve csupán négy órán keresztül lesznek érvényesek a 100 kilométer alatti utazásra jogosító vonatjegyek.

Fotó: MTI

A MÁV tájékoztatása szerint azért van szükség a december 9-én érvénybe lépő változtatásra, mert a 100 kilométernél rövidebb távolságra, egy útra szóló, nem kezelt jegyek visszatérítésének lehetőségével egyre többen élnek vissza, különösen jellemző ez a budapesti elővárosi vonalakat, a Budapest-Székesfehérvár vonalat nyáron és a Budapest-Vác-Szob vonalat egész évben igénybe vevők körében. A társaság álláspontja szerint a budapesti elővárosban fokozottan jelentkező utasszám-növekedés, valamint a jegyellenőrök munkaterheinek növekedése miatt a kalauzok minden igyekezetük ellenére sem tudnak minden jegyet kezelni, ez vezetett az utasok által felfedezett kiskapuk kijátszásához.

Az új szabályok szerint vasárnaptól a 100 kilométer alatti menetjegyek árának a visszatérítését az érvényességük kezdete után csak a jegyeken feltüntetett kiindulási állomáson lehet majd kérni, ugyanakkor a december 8-ig elővételben megváltott jegyek a régi szabályok szerint használhatóak fel, azaz hosszabb ideig érvényesek, de visszaváltásuknál már az új szabályok szerint kell eljárni.

Magyarul, ha a jegyvásárló reggel hét órakor váltja meg egy útra szóló, 100 kilométer alatti utazásra jogosító menetjegyét, legkésőbb 10 óra 59 perckor meg kell kezdenie az utazást, de a már megkezdett vonatút a célállomásra közvetlenül közlekedő járaton az érvénytartam lejártát követően is befejezhető lesz.

További változás, hogy amennyiben az utas nem tudja jegyét az eredetileg tervezett időpontban felhasználni, kérheti annak cseréjét, ebben az esetben nem számítanak fel kezelési költséget. A legfeljebb 100 kilométer távolságra kiadott menetjegy az érvényességi idején belül - azaz a megvásárlástól számítva 4 órán belül - a jegyen feltüntetett kiindulási állomáson cserélhető vissza. A 100 kilométernél hosszabb távolságra kiadott menetjegyek cseréjét a menetjegy érvénytartamának legfeljebb első napjáig lehet kérni.

A MÁV felhívta a figyelmet arra is, ahogyan eddig, az e-vonatjegy kizárólag az internetes jegyértékesítési felületen, illetve a Vonatinfó alkalmazásban, online váltható vissza, az érvényesség megkezdése előtt legkésőbb 1 órával. Az online visszaváltásnál a MÁV-Start a pénztárihoz képest kedvezőbb mértékű kezelési költséget számít fel.

A vasúttársaság előzetes felmérései szerint a módosítás a tipikus utazások esetében nem okoz majd különösebb kényelmetlenséget az utasoknak, a MÁV-START tapasztalatai szerint ugyanis a jegyvásárlások túlnyomó többségét - különösen a 100 kilométernél nem hosszabb távokon - azonnali utazás követi és az elővételben vásároló utasok többségének sem okoz gondot az utazási időszak pontosabb megjelölése.

Vakvágányra futott az Index

Az Elektronikus Vasúti Információs Rendszer Adatbázis, közismert nevén az elvira.hu nagyon is jól van, köszöni szépen. Pedig az Indexen tegnap iróniafanfár kíséretében már el is temették.

Kezdődött már így bejegyzés ezen a blogocskán, de mindig fontosnak tartom leszögezni: én minden vagyok, csak a Magyar Álomvasutak társaság jó barátja nem. Egyrészt, mert irreálisan drágának találom az irreálisan szar szolgáltatásukat - már ami az egyedszállítmányozást illeti - és ugye a késések, kimaradt járatok is menetrendszerűen érkeznek, ha stílszerűek akarunk maradni. Ezzel együtt nagyon sokan választják nap mint nap a közlekedésnek ezen faját, s hát az esetek zömében azért a fent említett apró-cseprő hézagoktól eltekintve elviszik az ember valagát A pontból B pontba.

Van egy online menetrendfigyelő/kereső/vasúti menet- és helyjegy megváltó felületük is, amelyet csak a jó Isten tudja, miért neveztek el annak idején Elvirának, de az e-jegyek elterjedésével, no meg azzal, hogy az ezzel utazók jelentős kedvezménnyel vehetik igénybe a szolgáltatásokat a papír alapú, nyomtatott jegyet igénybe vevőkkel szemben, mondhatni elég fontos szerepet játszik a MÁV életében.

S akkor kedden este csapódott bele az internetbe magába a rémhír:

Megszűnt az elvira.hu, ezentúl a kevésbé megjegyezhető elvira.mav-start.hu címen érdemes a vasúti menetrendet keresni.

No, hát ez kérem hülyeség, ahogy drága jó Besenyő Pista bátyám szokott volt fogalmazni, ugyanis az elvira.hu él és virul. Azaz, egészen pontosan semmi probléma nincs azzal, ha bepötyögjük a kis ujjainkkal a kis a telefonunkba, számítógépünkbe, vagy bármilyen eszközön megtalálható böngészőnkbe az említett címet, ugyanis zökkenőmentesen átirányít minket a mavcsoport.hu weboldalra, ahol szépen tudjuk böngészni a menetrendet és meg tudjuk váltani a jegyet. A kíváncsiság kedvéért azért végeztem ezzel kapcsolatban egy lakmusztesztet néhány ismerősöm bevonásával, de érdekes módon mindenkinél bejött a MÁV menetrend keresője.

Azt már csak csendben teszem hozzá, hogy akinek gondot okoz az elvira.hu-ról átállni az elvira.mav-csoport.hu címre, annál komoly gondok vannak fejben. De szerencsére nem kell. Mindenkinek kellemes utazást kívánunk!

Címkék: Menet, rend

A MÁV felkészült a balatoni rohamra

Tézsévé
2016.06.08.

„Pokoli lesz nyáron a Balatonra vonatozni” szól a hangzatos cím az indexen, majd így folytatja: “Hétköznap közel felével, míg hétvégén negyedével kevesebb vonat indul majd Budapestről Balatonfüredre, mint tavaly, a déli parti közlekedést pedig átszállások bonyolítják majd”. De mi ebből az igazság? 

A cikk nem bontotta ki az igazság minden részletét, de természetesen a közvélemény a vizes lepedőt egyből a MÁV-ra akarja húzni. Érdemes azonban egy picit a dolgok mögé nézni. A ritkítás oka a székesfehérvári állomás átépítése, ahol különböző technológiai fázisok és a biztosítóberendezés üzembe helyezésének többszöri csúszása miatt jelentős késéssel tudják csak befejezni a felújítást. Ez kizárólag az Európai Uniós vasúti  beruházásokért felelős Nemzet Infrastruktúra Fejlesztő kompetenciája és felelőssége. Ehhez képest a MÁV erején felül teljesítve, többszöri szerelvény és menetrend átszervezéssel tudta elérni azt, hogy a nyáron így is a rajta kívül álló körülményekhez képest a lehető legkevesebb zökkenővel tudja eljuttatni az utasokat Balatonfüredre. 

Így tehát Budapest Balatonfüred relációban munkanapokon 12 vonat (tavaly 17), hétvégén pedig 20 vonat közlekedik a szezonban. Székesfehérvári közvetlen átszállással pedig irányonként még további 5 vonat közlekedik majd hétköznaponként, amivel már a ugyanannyi járat fog közlekedni mint tavaly.

Sűrűbben járnak a vonatok vasárnap és hétfőn

Tézsévé
2016.05.12.

Megállíthatatlanul közeledik a pünkösdi hosszú hétvége, ilyenkor mindenki útra kel, hogy még időben odaérjen a nagyihoz, nehogy újra kelljen melegíteni a húslevest és a rántott húst. Szerencsére a MÁV-nál is gondoltak az utazókra és aPünkösd vasárnap a hetfői, másnap pedig a vasárnapi menetrendek szerint fognak közlekedni a vasutak országszerte. 

Saját tapasztalataink alapján melegen ajánljuk az ilyenkor útra kelőknek, hogy használják ki az internetes jegyvásárlást, hiszen így otthon, bankkártyával is meg tudjuk vásárolni a jegyeinket, amiket kényelmesen, sorbaállás nélkül át tudunk venni az automatákból.

Szóval a MÁV mentrendileg mindent megtesz. Most már csak a felsővezeték szakadások és egyéb balesetek miatt hülhet ki a rántott hús. De reméljük, nem fog.

DARUSKOCSI ÉS VONAT TALÁLT EGYMÁSRA A CINKOTAI ÚTON

Tézsévé
2016.04.22.

Jön a hétvége, front van, sajnos ilyenkor már mindenkinek máshol jár az esze, ezért is kell fokozottan figyelni egymásra a közlekedésben. A Cinkotai utat mindenesetre messziről kerüljük el, ugyanis egy emelőkosaras autóval ütközött egy vonat a vasúti átjárónál, a forgalom mindkét irányban áll, az erre közlekedő vonatok átlagosan 30 percet késnek. 

A Miskolcra induló Jázmin Intercity egy fény- és félsorompóval ellátott vasúti átjáróban ütközött össze a darus kocsival, ami a piros jelzés ellenére hajtott fel a sínekre. Szerencsére nem sérült meg senki, azonban a mozdony totálkáros lett, így ez a vonat legalább másfél órát késik. A baleset miatt a szerelvények csak az egyik vágányon közlekednek, ezért a Budapest-Hatvan-Miskolc vonalon utazóknak legalább fél órás többlettel kell számolniuk.

Ezeket a cikkeket olvastad már?