895 főre nőtt a beazonosított fertőzöttek száma, 11-en elhunytak
Összesen így 58 főre emelkedett az elhunytak száma, viszont 94 fő pedig már gyógyultan távozott a kórházból.
Blogolj!

Vonatjegyet vegyél buszban

Tézsévé
2016.08.11.

Zseniális ötlettel állt elő a MÁV: mobilpénztárat állított üzembe, elsősorban az állandó rohanásban lévő fesztiválozó fiataloknak kedveskedve. De hogyan is kell egy ilyet elképzelni? Az új pénztárak egy mikrobuszban kaptak helyet, amelynek két pénztárablaka van, de felszerelték egy utastájékoztató monitorral is, amelyen nyomon lehet követni az aktuális menetrendet. 

A kezdeményezés múlt hét végén egy fesztiválon debütált, ahol már több mint ezren vettek jegyet, tehát azt lehet mondani az elképzelés betalált és valós piaci igényt elégít ki. A lépés teljes adta magát, hiszen a rendezvényeknek, fesztiváloknak otthont adó települések vasútállomásain gyakran nincs elég pénztárfülke a hirtelen megugró forgalom gyors kiszolgálásához, a speciális pénztárkonténer bérlése és telepítése pedig aránytalanul sokba kerülne. 

Apropó fesztiválok. A Szigetre utazóknak jó hír, hogy a rendezvény teljes időtartama alatt féláron lehet vonattal utazni. A kedvezmény bármely belföldi állomásról igénybe vehető Budapest-Keleti, Nyugati és Déli pályaudvarra, Kelenföld és Kőbánya-Kispest állomásra. Mindössze annyi a teendő, hogy jegyváltáskor jelezni kell a pénztárnál, hogy a Sziget fesztiválra utazunk, és be kell mutatni az arra szóló jegyünket, vagy karszalagunkat. A kedvezmény már tegnaptól elérhető, a visszautazást pedig a rendezvény utolsó napját követő napon, azaz augusztus 18-án éjfélig kell befejezni. A várható zsúfoltság miatt érdemes helyjegyeket váltani.

Menők lesznek a vasutasok – vagány egyenruhák

Tézsévé
2016.08.08.

Korábban már beszámoltunk róla, hogy a vonaton szolgálatot teljesítő kalauzok végre normális, funkcióiban és esztétikában is európai színvonalú formaruhát kapnak. Szerencsére a MÁV-nál nem álltak itt meg: pénztárosok, forgalmi szolgálattevők, váltókezelők, térfőnökök, ügyeletes tisztek és a mozdonyvezetők is új egyenruhában dolgozhatnak ezután. Ennek nagyon örülünk, hiszen egészen siralmas képet festettek a korábbi, elaggott felszerelések. A ruhaneműket már el is kezdték kiosztani, az új kollekció egyébként része a vasúttársaság arculatváltásának. 

Az egészen vagány MÁV-felvarrós farmerdzsekihez indigókék nadrág is jár, ennek a 98 százaléka pamut és 2 százaléka elasztán. Noha teljesen logikus, de korábban nem volt arra példa, hogy külön ruhákat biztosítson a MÁV melegebb időkre is. A 40 fokban is dolgozó férfiak egy szimpla farmer rövidnadrágot és sötétkék ingpólót kapnak, míg a hölgy kollégák női nadrágot, szoknyát, rövid illetve hosszú ujjú blúzt is magukra ölthetnek a munkakörüktől függően. A készlet része továbbá a zakó, a szövetmellény és a rövid, illetve hosszú ujjú ing a férfiaknak. Természetesen tányérsapkát is kapnak a dolgozók, méghozzá kék és vörös színben.

Cudar időben az előbb felsoroltak mellett esőköpenyt és télikabátot is kapnak a dolgozók, előbbit már most kiosztják, utóbbit pedig szeptemberben. 

Jó látni, hogy a MÁV-nál van elhatározás, forrás és végső soron cselekvés az ügyben, hogy érdemben javítsák az egyébként meglehetősen nehéz és kimerítő munkaköröket ellátó dolgozók munkakörülményeit. Így a járműpark folyamatos fejlődésével párhuzamosan, az egyébként a MÁV arculatát és az utazás élményét is szorosan befolyásoló egységes megjelenést is végre európai színvonalúra emelik.

 

Az index, a migránsok meg a vasút

Tézsévé
2016.08.03.

Miután tavaly a késések miatt összesen 110 milliós kártérítést volt kénytelen kifizetni 12 ezer utasának a MÁV, idén sikerült kicsit összeszednie magát a nemzet vasúttársaságának. Az első hat hónapban ugyanis már csak 5,5 millió átalány-kártérítést kellett kifizetniük.

Egyről nem írnak. A tavalyi horribilis tétel majd 90 százalékát a migránsok miatti káosz tette ki. Tudják, amikor elfoglaltak pályaudvart, vonatot, miegymást.

De hát olyan jó belerúgni mindenbe, ami az utunkba kerül. Főleg, hogy fölöslegesnek érezzük a valóságalap és a mögöttes indokok vizsgálatát. Rúgjunk a MÁV-ba, gondolták indexék, csak közben seggbe rúgták magukat. Mert csak azt az apróságot felejtették el megírni, hogy a tavalyi horribilis összegű kártérítések zöme a migránsok miatt volt. Minek is, akkor nem akkora a rúgás…

Mert a játék másról szól. A titokzatos (vagy nem is annyira titokzatos?) tulajdonos miniszter-utálatáról. Meg arról, hogy a MÁV-téma kattintást hoz.

És ilyenkor már tökmindegy, hogy igazat írtak-e, vagy sem.

Jó hírnév, bizalom, legtöbb magyar munkavállalót foglalkoztató vállalat? Ugyan már! A lényeg, hogy ha egy selyemhernyó öngyilkos lesz Bélatelepen, akkor az lehetőleg úgy legyen hír, hogy a cég vezérkara legyen a hibás, mert a felmelegedett síneket nem hűtötték le mielőtt a migrák odafeküdtek volna határsértéstől fáradt testükkel.

Elképesztő.

Új szakszervezetet alapítanak a jegyvizsgálók?

A jegyvizsgálók tömeges megbetegedésének a megszervezése, a két kirúgott kalauz meghurcolása és a szolidaritási akció meghirdetésének időzítése nem véletlen. De mi van, ha a jegyvizsgálók rájönnek arra, hogy milyen mocskos és öncélú játékhoz használja fel őket erkölcstelenül – érdekvédelem címén – a szakszervezet? És alapítanak egy újat, maguknak…

Blogunk megbízható információi szerint rendesen kiverte a biztosítékot vasutas körökben az urizáló VDSZSZ-alelnök, Bárány Balázs 1.500.000 forintos fizetéséről (is) szóló múlt heti cikkünk, amelyben alapvetően arról írtunk, hogy mi húzódik a sajtóban megtúráztatott – és a szakszervezet által lehetetlen helyzetbe hozott – két kirúgott jegyvizsgáló történetének hátterében. Olyannyira kiborultak a kalauzok, hogy a VDSZSZ-ből kiválva, új szakszervezet létrehozásán munkálkodnak.

De miért is? Hagyatkozzunk szigorúan a tényekre és nézzük, hogy mi az, amit most biztosan tudunk?
Június 23-án és 24-én gyanús és tömeges megbetegedést jelentenek a Nyugati pályaudvaron a jegyvizsgálók. A rejtélyes vírust a VDSZSZ kezdi el terjeszteni honlapján, hiszen június 24-én még be is számol róla, íme:

„Tömegesen betegednek meg a vasutasok: a súlyos létszámhiány miatt bizonytalanná válhat a vonatok közlekedése! A létszámhiány okozta folyamatos túlterhelés, a borzalmas munkakörülmények, a munkáltató pressziója az utasításellenes munkavégzésre, az egyre gyakoribb bántalmazások miatti veszélyérzet bizony mind-mind könyörtelenül megkéri az árát. Ráadásul, a munkáltatók eközben arra törekednek, hogy a vasutasok megosztásával az amúgyis nagyon alacsony jövedelmekből még kevesebbet faragjanak. Ezt persze nem lehet a végtelenségig folytatni, nem is maradt el a következménye: június 23-án a Nyugatiban tucatszám betegedtek meg az utazók”.

Mit tesz Isten, pont ezen a napon (24-én) két vezető jegyvizsgáló – a VDSZSZ honlapjáról tudjuk a nevüket: Kovács Anna és Németh Zsolt – vasútbiztonsági okokra és a szabályok betartására hivatkozva megtagadja az adott vonat továbbítását, arra második vonatkísérő nélkül egyikőjük sem hajlandó. Csakhogy kollégáik épp a rejtélyes megbetegedésből lábadoznak otthon, nincs, aki beugorjon másodiknak…
Mivel a két jegyvizsgáló rendkívüli helyzetben, az utolsó pillanatban tagadja meg a vonat továbbítását – biztonsági okokra hivatkozva – ezért a MÁV-START elbocsátja őket. (A biztonságos vonatközlekedtetés szabályait az F.2. Forgalmi Utasítás tartalmazza, amely szerint „a vonatok közlekedhetnek mozdonyvezetővel és egy vagy több vonatkísérővel”. Azaz az egy fővel való közlekedés a NKH által jóváhagyott szabályzat értelmében biztonságos. A munkaügyi bíróság majd eldönti, hogy kinek van igaza, de az nemcsak a bepalizott jegyvizsgálók sorsát fogja eldönteni, hanem az egész akcióban „a báránybőrbe bújt farkas” szerepét játszó szakszervezeti alelnökét is. A havi másfél millát hazavivő, a balhék tetőzésekor érdekvédő hasát süttető Bárány Balázsét).

De, mielőtt bárki azt gondolná, hogy itt csak „Bárányra utazunk”, nézzük tovább a tényeket:
A MÁV-START májusban a jegyvizsgálókat érintő foglalkoztatási és bérreformot indított, melynek több lényeges eleme van. Az egyik, hogy a korábbi több túlórából eredő többletkereseten felül átlagosan nettó 11 ezer forinttól 25 ezer forintig terjedő összegű plusz keresetet biztosít a jegyvizsgálók számára. A másik, hogy a jegyvizsgálók szabadon dönthetnek: az új vagy a régi foglalkoztatási rendszerben akarnak-e maradni. Erről a problematikáról és a szakszervezetek öncélú asztalfelrúgásáról már akkor írtunk itt a CSVM blog információira hagyatkozva.
Az, hogy a munkáltató ebben az esetben (is) felnőttként kezelte a munkavállalókat, s rájuk bízza (bízta) a döntést, nem pedig a Gaskó-botrányban hiteltelenné vált VDSZSZ vezetésére, kiverte a biztosítékot a szakszervezetnél. Bárány Balázs már a bérreform elutasításának napján, május 27-én kilátásba helyezi, hogy „a jegyvizsgálók joggal fontolgatják, hogy csak akkor fogják elvinni a vonatot, ha nem egyedül kell rajta szolgálatot teljesíteni”. (És lám, egy hónap múlva fontolgatták is... Ugyanerre a szolgálatmegtagadásra szólítja fel a jegyvizsgálókat a bántalmazásokra hivatkozva is, pedig pont a bérreform adna lehetőséget a nagyobb létszámú fedélzeti szolgálatteljesítésre is…).

És itt van az a pont, amikor elfogyott a Jobbik és a Népszabadság köreiben oly otthonosan mozgó Bárány Balázs eszköztára (tömeges megbetegedés megszervezése, a jegyvizsgálók meghurcolása és a szolidaritási mozgalom meghirdetésének időzítése). Ezek nem véletlenek, hiszen az idő a VDSZSZ számára rendkívül sürgető, hogy teljesítsék megbízóik alapvető céljait: a közlekedésszervezés megnehezítését, ellehetetlenítését.

Bárány Balázs

Merthogy (miként az a MÁV-START hírleveléből kiderül) a közel 2700 jegyvizsgáló közül már több mint 600-an mutattak cokit Bárányéknak, és döntöttek az új bérrendszerbe történő átlépés mellett. Bár ez még nem nevezhető átütő sikernek, de a folyamat visszafordíthatatlanul elindult és a VDSZSZ semmitől sem visszariadva mindent meg is tesz azért, hogy megállítsa ezt: nyakukon a hurok, hiszen az augusztusi és szeptemberi bérkifizetés után várhatóan még többen fognak átlépni a többletbért jelentő új rendszerbe, a felsülés pedig Bárány Balázs feneke alól könnyen kihúzhatja az alelnöki széket (meg a másfél milliós havi fizut). Vannak olyan területek, ahol már most 80%-os az átlépők aránya, onnan még az érdekképviseletek is a pozitív visszajelzésüket adták a vállalat felé. (Nyilván halkan, még név nélkül, mert ők is félnek a szakszervezeti vezetés következményeitől.)

És ez a VDSZSZ végét jelenti. A jegyvizsgálók meg nem hülyék (nagyon nem), és már rájöttek arra, hogy mocskos játékhoz használta fel őket – „érdekvédelemre” hivatkozva és igencsak erkölcstelen módon – a VDSZSZ vezetése. Érdekvédelemre természetesen szükség van, de nem ezzel a saját politikai karrierjét építgető Bárány-bagázzsal, így lépnek és egy új szakszervezeti mozgalmat indítanak.
Nem a tengerparton, nyaralás közben, hanem Magyarországon.

Szakszervezeti szórakozás havi másfél millás fizuért

Nem minden úgy van ám, aminek látszik. Ezúttal is szenzációhajhászás áldozata lett a nemzeti vasúttársaság. De még inkább 2 jegykezelő, akik állásukat vesztették, mert felültek a saját politikai pecsenyéjüket sütögető vasutas, szakszervezeti vezetők heccelésének. Akik könnyen játszanak, hiszen a VDSZSZ-alelnök havi bére a MÁV-nál 1.5 millió forint…

Két vezető jegyvizsgálót is kirúgott a MÁV, mivel létszámhiány miatt nem indították el a vonatot – írja a Blikk (meg erre hivatkozva az index.hu). „Mondtam, hogy kolléga nélkül nem vállalom, vegyenek le egy vagont, vagy nem indítom a vonatot. Baleset esetén engem vonnak felelősségre, és a kollektív szerződés sem engedi az ilyet” – mondta Németh Zsolt jegyvizsgáló a lapnak, hozzátéve, hogy őt egy 160 méter hosszú szerelvényen hagyták egyedül, márpedig egyedül nem képes belátni a vonatot az elejétől a végéig. Ha kiadja az engedélyt az indításra, miközben valaki még lekászálódik a csomagokkal a lépcsőn, az utast elsodorhatja a vonat, tragédia történhet. A férfit egy másik, hasonlóan járt jegyvizsgálóval együtt elküldték a vasúttársaságtól.

Kisvárdára (is) érdemes LESZ vasúttal menni

Tézsévé
2016.07.09.

Kisvárda. Csirkék, kisebbségi (határon túli magyar) színházi fesztivál, Nemzeti érték gála, focicsapat, végre a keleti végeken is funkcionáló fesztiválközpont (LESZ), meg egy elhanyagolt vasútállomás a „világ végén”. Mert, ugye, amikor a nagy, hős és még ki tudja milyen Szovjetunióba kellett vinni a lejárt szavatosságú konzervet meg Kádár Jánost vonattal, akkor felértékelődött ám Budapest-Szolnok-Záhony vasútvonal. Amelynek egyik állomása speciel a kisvárdai. Amely eleddig a teherforgalom igényeinek igyekezett megfelelni, az utasok biztonságát és kényelmét szolgáló emelt peronok, aluljárók építése – nem meglepő módon – elmaradt. 

Időközben a körülmények (meg a történelmi helyzetek) megváltoztak, a teherforgalom visszaesett, a személyforgalomban pedig a szolgáltatási színvonal emelése és a biztonság került előtérbe. Eddig alapvetően duma szintjén, az elmúlt négy-öt évben már a gyakorlatban is. Olyannyira, hogy megérett a helyzet (és pénz is kerül hozzá) Kisvárda vasútállomás komplex fejlesztésére – az elkövetkezendő 2 esztendőben.

Fölösleges szakszervezeti hiszti

Tézsévé
2016.06.20.

"Nem kaptak béremelést, ezért folyamatosan hagyják el a MÁV-ot a szakértők, mérnökök, a közép- és felsővezetők. A helyzeten pedig az sem segít, hogy a társaság mindössze pár tízezer forintos gyorssegéllyel próbálja maradásra bírni őket" - közölte a Vasutasok Szakszervezetére hivatkozva az Index. Szépen hangzik, de az ördög megint a részletekben bújt el, ugyanis valóság az, hogy épp a vezérkar teszi a szakszervezet dolgát. 

Egészen hiteles lenne a szakszervet sopánkodása, ha nem lenne teljesen álságos, ugyanis nincs elvándorlás a MÁV-nál, és szemkiszúrásról sincs szó. Na most a helyzet az, hogy a MÁV jellemzően a diplomás munkatársainak részére ad Vasutas Nap alkalmából juttatásokat. Ez egy igen nagy jófejség, őket ugye kevésbé érintette az általános béremelés, mert a magasabb képzettségük miatt eleve jóval nagyobbról indul a fizetésük, mint azoknak kevésbé pallérozott kollégáknak, akiknek régóta rendezésért kiálltott a helyzetük. 

Hogy miért fáj ez a szakszervezetnek? Nyilván azért, mert nem az ő kezdeményezésükre, érdekérvényesítésükre, és nem rajtuk keresztül kapják a plusz pénzt a diplomás dolgozók, akiknek az érdekéért egyébként soha nem álltak ki. Ezért érhette a váratlanul a VSZ-t a tervezett kifizetés, ezért pampognak, de sokkal nagyobb megbecsülés övezné a tevékenységüket, ha maguk helyett a kollégákat reprezentálnák ilyen nagy erőkkel.

A MÁV felkészült a balatoni rohamra

Tézsévé
2016.06.08.

„Pokoli lesz nyáron a Balatonra vonatozni” szól a hangzatos cím az indexen, majd így folytatja: “Hétköznap közel felével, míg hétvégén negyedével kevesebb vonat indul majd Budapestről Balatonfüredre, mint tavaly, a déli parti közlekedést pedig átszállások bonyolítják majd”. De mi ebből az igazság? 

A cikk nem bontotta ki az igazság minden részletét, de természetesen a közvélemény a vizes lepedőt egyből a MÁV-ra akarja húzni. Érdemes azonban egy picit a dolgok mögé nézni. A ritkítás oka a székesfehérvári állomás átépítése, ahol különböző technológiai fázisok és a biztosítóberendezés üzembe helyezésének többszöri csúszása miatt jelentős késéssel tudják csak befejezni a felújítást. Ez kizárólag az Európai Uniós vasúti  beruházásokért felelős Nemzet Infrastruktúra Fejlesztő kompetenciája és felelőssége. Ehhez képest a MÁV erején felül teljesítve, többszöri szerelvény és menetrend átszervezéssel tudta elérni azt, hogy a nyáron így is a rajta kívül álló körülményekhez képest a lehető legkevesebb zökkenővel tudja eljuttatni az utasokat Balatonfüredre. 

Így tehát Budapest Balatonfüred relációban munkanapokon 12 vonat (tavaly 17), hétvégén pedig 20 vonat közlekedik a szezonban. Székesfehérvári közvetlen átszállással pedig irányonként még további 5 vonat közlekedik majd hétköznaponként, amivel már a ugyanannyi járat fog közlekedni mint tavaly.

Megvert kalauzok fájdalma fűti a szakszervezetet

Tézsévé
2016.06.02.

Tegnap délelőtt a Pilis állomáson a 2742-es számú vonat vezető jegyvizsgálójára rátámadt az egyik utas, és boxerrel(!) többször megütötte. A szerencsétlen kalauz olyan súlyos sérüléseket szenvedett, hogy nem folytathatta szolgálatát. A történtek után fénysebességgel reagált a VDSzSz, kérdés, hogy nem árt-e többet az ügynek mint használ?

A hivatalos statisztikák szerint évente 60-70 bántalmazás éri a vonat személyzetét. 

Sajnos ez egy nagyon komoly probléma, amivel foglalkozni kell. Nekem is számtalanszor volt olyan élményem, hogy inkább felvettem a napszemüveget, baseball sapkát és elbújtam az előttem lévő támla mögé, csak ne kerüljek kontaktusba a Mechanikus narancs című film bandáit idéző galerikkel. Általában megúsztam, de többször láttam, hogy fiatalabb vagy nagyon idős, magukat megvédeni kevésbé tudó utasokat vegzáltak. 

Szóval erre gyorsan kell valami megoldást találni, ami mind az utasoknak, mind a kalauzoknak megnyugtató, DE. Semmiképpen sem jó magyar szokás szerint kihasználni a szerencsétlenséget és munkabeszüntetést hirdetni, hogy a kedves szakszervezetünknek meglegyen az éves szereplési kvótája. Ugyanis most pont ez történik: „Egyedül nem dolgozom!” címmel akciót hirdetett a VDSzSz Szolidaritás, hogy a munkáltató teremtse meg a biztonságos munkavégzés feltételeit. Elmondásuk szerint az őket érő sorozatos fizikai és szóbeli atrocitások, támadások, emberi méltóságukat alapjaiban sértő helyzetek miatt a jövőben a személyszállító vonatokon egyedül nem kívánnak szolgálatot teljesíteni. 

Értem én a fájdalmukat, de a médiának szóló performanszokkal nem segítenek a szerencsétlen kollégáknak, sokkal elegánsabb lenne, ha inkább minél hamarabbi tárgyalásokat sürgetnének a döntéshelyzetben lévő illetékesekkel, amelyekre a gyors megoldás érdekében már megoldási javaslatokkal érkeznek. 

A kérdés jó, csak a címzés nem

Tézsévé
2016.06.01.

A sokoldalú (ESZOSZ, miegymás) Bangóné MSZP-s országgyűlési képviselő kérdéssel készült a fejlesztési miniszterhez. Mégpedig azért, mert szerinte érthetetlen, hogy „miért kellett három évet várni arra, hogy rájöjjenek, hogy nem tartható fenn a kedvezményes utazás korlátozása, amellyel a éppen a legintenzívebb időszakban nem jutottak hozzá a múzeumlátogatás lehetőségéhez a gyerekek”. A kérdés előzménye, hogy az Operaház éppen májusra szervezi Operakaland akcióját – komoly kihívások elé állítva ezzel a MÁV-ot. 

A helyzet az, hogy az Operakaland bekavart. 2015-ig ugyanis SEMMILYEN probléma nem merült fel, nem volt elutasított diákcsoport, köszönhetően az alapos tájékoztatásnak és az iskolákkal szoros kapcsolatot ápoló személyes értékesítői hálózatnak. Azért azt sem árt tudni, hogy a vasúti személyszállítási kapacitások elsősorban a tervezhető, hosszú évek alapján prognosztizálható utazási igényekre optimalizáltak. Mind a múzeumlátogatás, mind az Operakaland kedvezménye olyan, az év többi időszakában nem, vagy lényegesen mérsékeltebben jelentkező igényt támaszt, amelynek kiszolgálása a rendelkezésre álló eszközállomány hálózati szintű gazdálkodását, átcsoportosítását igényli.

Az Operakaland rendezvény 2013 óta meghatározó programsorozat a tavaszi, osztálykirándulási időszakban, amely a MÁV-START Zrt.-től jelentős erőforrás allokációt, odafigyelést igényel. A MÁV nem hülye és nem megy fejjel a falnak, így megrendelői állásfoglalást kértek már akkor – és azóta is minden évben – a 90 %-os üzletpolitikai kedvezmény nyújtásához, amivel korlátozzák a díjmentes utazások egy részét. Ennek oka, hogy az Operakaland előadásokra érkezők száma 20 000 fölötti, és közülük jelentős arányban választják a MÁV-START Zrt. szolgáltatásait.

Hogy mennyire így van, arra itt egy sallangmentes adat: 2015-ben egész évben összesen 7897 volt a csoportok száma, ebből csak májusban 2093…

Ilyen létszámnál a legforgalmasabb, díjmentes csoportokkal terhelt időszakban nem áll a MÁV rendelkezésére elegendő minőségi jármű a kényelmes utaztatáshoz. Azért azt sem árt megjegyezni, hogy információnk szerint nem a MÁV-START Zrt. érdekkörében merült fel az üzletpolitikai kedvezmény nyújtásának igénye, hanem kultúrpolitikai célokból, és a mai napig ki akarják terjeszteni a díjmentes vagy kedvezményes utazásokat, így pl. „A sínek a múzeumba vezetnek” kezdeményezésnél, amellyel – és a 1160/2002. Kormányhatározat kibővítésének szándékával – kapcsolatban a MÁV többször is kifejtette elutasító véleményét.

Mert mindennek van határa. Az Operakalandra vonattal utazók száma 2016-ban már 23 212 fő volt, csak ez az utazási igény mindkét irányban 300 vasúti kocsinak felel meg, amely a vasúttársaság járműállományának több mint 10 %-a. Ami azért elég durva.

De!

Nem akarunk a nagyok dolgában kotnyeleskedni, de blogunk szerint hatékony koordinációval, és az iskolákkal folytatott szoros párbeszéddel a jövőben kezelhető lehet a két igény egyidejű kezelése, főleg ha igazak a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumból érkező hírek, miszerint vizsgálják annak lehetőségét, hogy az Operakaland programsorozatot áprilisban vagy novemberben rendezzék meg.

Meg mondjuk az sem ártana, hogy amennyiben a jövőben kapacitáshiány miatt iskolás csoportok utazása lehetetlenülne el, akkor határozza meg a Megrendelő azt a kedvezmény prioritási sorrendet, amellyel az iskolákat és csoportokat ki kell szolgálnia Vasúttársaságnak.

Szóval, Bangóné jó kérdést hozott, csak rossz helyen kopogtatott vele. A MÁV helyett az Operaház (EMMI) és az NFM az illetékes. A MÁV csak szív, mert szívatják, és nem mondhatja, hogy nem. A magaskultúra felkent képviselői és a minisztériumi aktatologatók kitalálhatnának egy olyan megoldást, amelynek folyományaként rossz szájíz nélkül juthat el mindenki a kedvezményes programokra. Abban biztosak vagyunk, hogy a MÁV-on ez nem múlik. (Főleg, ha bővítik az eszközparkját…) És ezt még egy Bangóné is beláthatja…