Blogolj!

A kérdés jó, csak a címzés nem

Tézsévé
2016.06.01.

A sokoldalú (ESZOSZ, miegymás) Bangóné MSZP-s országgyűlési képviselő kérdéssel készült a fejlesztési miniszterhez. Mégpedig azért, mert szerinte érthetetlen, hogy „miért kellett három évet várni arra, hogy rájöjjenek, hogy nem tartható fenn a kedvezményes utazás korlátozása, amellyel a éppen a legintenzívebb időszakban nem jutottak hozzá a múzeumlátogatás lehetőségéhez a gyerekek”. A kérdés előzménye, hogy az Operaház éppen májusra szervezi Operakaland akcióját – komoly kihívások elé állítva ezzel a MÁV-ot. 

A helyzet az, hogy az Operakaland bekavart. 2015-ig ugyanis SEMMILYEN probléma nem merült fel, nem volt elutasított diákcsoport, köszönhetően az alapos tájékoztatásnak és az iskolákkal szoros kapcsolatot ápoló személyes értékesítői hálózatnak. Azért azt sem árt tudni, hogy a vasúti személyszállítási kapacitások elsősorban a tervezhető, hosszú évek alapján prognosztizálható utazási igényekre optimalizáltak. Mind a múzeumlátogatás, mind az Operakaland kedvezménye olyan, az év többi időszakában nem, vagy lényegesen mérsékeltebben jelentkező igényt támaszt, amelynek kiszolgálása a rendelkezésre álló eszközállomány hálózati szintű gazdálkodását, átcsoportosítását igényli.

Az Operakaland rendezvény 2013 óta meghatározó programsorozat a tavaszi, osztálykirándulási időszakban, amely a MÁV-START Zrt.-től jelentős erőforrás allokációt, odafigyelést igényel. A MÁV nem hülye és nem megy fejjel a falnak, így megrendelői állásfoglalást kértek már akkor – és azóta is minden évben – a 90 %-os üzletpolitikai kedvezmény nyújtásához, amivel korlátozzák a díjmentes utazások egy részét. Ennek oka, hogy az Operakaland előadásokra érkezők száma 20 000 fölötti, és közülük jelentős arányban választják a MÁV-START Zrt. szolgáltatásait.

Hogy mennyire így van, arra itt egy sallangmentes adat: 2015-ben egész évben összesen 7897 volt a csoportok száma, ebből csak májusban 2093…

Ilyen létszámnál a legforgalmasabb, díjmentes csoportokkal terhelt időszakban nem áll a MÁV rendelkezésére elegendő minőségi jármű a kényelmes utaztatáshoz. Azért azt sem árt megjegyezni, hogy információnk szerint nem a MÁV-START Zrt. érdekkörében merült fel az üzletpolitikai kedvezmény nyújtásának igénye, hanem kultúrpolitikai célokból, és a mai napig ki akarják terjeszteni a díjmentes vagy kedvezményes utazásokat, így pl. „A sínek a múzeumba vezetnek” kezdeményezésnél, amellyel – és a 1160/2002. Kormányhatározat kibővítésének szándékával – kapcsolatban a MÁV többször is kifejtette elutasító véleményét.

Mert mindennek van határa. Az Operakalandra vonattal utazók száma 2016-ban már 23 212 fő volt, csak ez az utazási igény mindkét irányban 300 vasúti kocsinak felel meg, amely a vasúttársaság járműállományának több mint 10 %-a. Ami azért elég durva.

De!

Nem akarunk a nagyok dolgában kotnyeleskedni, de blogunk szerint hatékony koordinációval, és az iskolákkal folytatott szoros párbeszéddel a jövőben kezelhető lehet a két igény egyidejű kezelése, főleg ha igazak a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumból érkező hírek, miszerint vizsgálják annak lehetőségét, hogy az Operakaland programsorozatot áprilisban vagy novemberben rendezzék meg.

Meg mondjuk az sem ártana, hogy amennyiben a jövőben kapacitáshiány miatt iskolás csoportok utazása lehetetlenülne el, akkor határozza meg a Megrendelő azt a kedvezmény prioritási sorrendet, amellyel az iskolákat és csoportokat ki kell szolgálnia Vasúttársaságnak.

Szóval, Bangóné jó kérdést hozott, csak rossz helyen kopogtatott vele. A MÁV helyett az Operaház (EMMI) és az NFM az illetékes. A MÁV csak szív, mert szívatják, és nem mondhatja, hogy nem. A magaskultúra felkent képviselői és a minisztériumi aktatologatók kitalálhatnának egy olyan megoldást, amelynek folyományaként rossz szájíz nélkül juthat el mindenki a kedvezményes programokra. Abban biztosak vagyunk, hogy a MÁV-on ez nem múlik. (Főleg, ha bővítik az eszközparkját…) És ezt még egy Bangóné is beláthatja…

Ki van kiért?

Tézsévé
2016.05.29.

Meglehetősén érdekes cikket közölt a CSVM nevű oknyomozásra szakosodott oldal a Blogstaron. Értesüléseik szerint hosszas előkészítések és tárgyalások után a MÁV egy meglepően nagyvonalú bérrendezést ajánlott fel a vonatokon nap mint nap a mérgezett egérként fel alá rohangáló jegykezelő kalauzokoknak: a jelenlegi túlórás bért is nettó 11-25 ezerrel meghaladó fizetést, önkéntes megállapodással 8,4 órás munkaidő, legfeljebb 16 órás szolgálattal (amiből 12,2 óra lehet max a vonaton).

Tehát a szerencsétlen kalauzok jóval magasabb bért kaphatnának kiszámíthatóbb munkaidő mellett. Dacára a korrekt előkészítő tárgyalásoknak a szakszervezetet vezető "urak" egyszer csak felálltak az asztaltól, és a párbeszéd helyett a médiában való üzengetést válaszották. Ki érti ezt?

Valószínűleg, ha - ahogy az a dolguk is - valóban tisztában lennének a jegykezelők régóta rendezésre váró hányattatott sorsáról, nem a ripacskodást választanák. A kalauzoknak pedig kitartást kívánunk, reméljük hamarosan nem csak külső megjelenésben, hanem belső megbecsülésben is megkapják azt, ami jár nekük.

A teljes cikk itt olvasható.

Sűrűbben járnak a vonatok vasárnap és hétfőn

Tézsévé
2016.05.12.

Megállíthatatlanul közeledik a pünkösdi hosszú hétvége, ilyenkor mindenki útra kel, hogy még időben odaérjen a nagyihoz, nehogy újra kelljen melegíteni a húslevest és a rántott húst. Szerencsére a MÁV-nál is gondoltak az utazókra és aPünkösd vasárnap a hetfői, másnap pedig a vasárnapi menetrendek szerint fognak közlekedni a vasutak országszerte. 

Saját tapasztalataink alapján melegen ajánljuk az ilyenkor útra kelőknek, hogy használják ki az internetes jegyvásárlást, hiszen így otthon, bankkártyával is meg tudjuk vásárolni a jegyeinket, amiket kényelmesen, sorbaállás nélkül át tudunk venni az automatákból.

Szóval a MÁV mentrendileg mindent megtesz. Most már csak a felsővezeték szakadások és egyéb balesetek miatt hülhet ki a rántott hús. De reméljük, nem fog.

Olcsóbban szépülnek meg a MÁV dolgozói

Tézsévé
2016.05.10.

Ritka hírekről számolhatunk be: az eredetileg megállapodott árnál olcsóbban szállítja a Kézmű Fővárosi Kézműipari Közhasznú Nonprofit Kft. és az Erfo Rehabilitációs Foglalkoztató Közhasznú Nonprofit Kft. a MÁV által megrendelt nyakkendőket és kendőket. 

Ráadásul a cégek önként (!) jelezték, hogy a nyakkendők 3150 helyett 2490, a kendők 2790 helyett 1990 forintba fognak kerülni. 

A Magyar Állam Vasútnál tavaly terveztettek és rendeltek új egyenruhákat a dolgozóknak a több mint tíz éve használt, elaggott helyett. Így azok már illeszkednek az egyre korszerűbb járműparkhoz és a fejlődő vasút arculatához.

Az új formaruhát azok a MÁV- és MÁV-Start-dolgozók kapják, akik erre a kollektív szerződés szerint jogosultak, és a szolgálatban kötelesek egyenruhát viselni. Ilyenek a forgalmi végrehajtók, valamint az utasokkal közvetlenül kapcsolatba lévő dolgozók, akiken hamarosan megcsodálhatjuk a végeredményt.

Legális mozdonygraffiti?

Tézsévé
2016.05.03.

Kirukkolt egy ötlettel a MÁV Csoport, amellyel – szerencsés esetben – többet is nyerhet, mint gondolná. Szabadon rajzolhatunk mozdonyaira. (Első körben virtuálisan). Szép dolog a történelmi megemlékezés és tiszteletadás, de korunkban ez már kevésnek tűnhet. Hangsúlyozzuk: tűnhet. 

Szóval: legális mozdonygraffiti? Nem. Ellenben jól megkomponált tervekkel érdemes indulnia a 170 éves a magyar vasút! címmel hirdetett mozdonygrafikai pályázaton, mert, ugye, ki tudja… Ha olyan a mű – azaz nem graffiti, hanem a hazai vasúttörténet egy-egy fontosnak gondolt jelenetét ábrázolja –, akkor az alkotó nagy dicsőségére a műve felhasználásával készülő grafika egy éven át a MÁV-csoport egyik, a mindennapi forgalomban részt vevő TRAXX mozdonyát díszíti majd (meg nyer egy utazást). Már ha beküldi május 25-ig, illetőleg a szakmai zsűri a legjobbnak ítéli. A feltételekről bővebben itt olvashatunk.

Az ötlet jó.

Mert hiába a biztató számok (2010-hez képest harmadára csökkent a társaság adóssága), hiába felújított pályaudvarok, vonalak, az elnyert és jól felhasznált uniós lóvék – ezek bizony csak az illetékeseknek jelentenek örömet. Az utazóközönség azt szereti, ha a vagon tiszta – kívül s belül egyaránt. Talán az önmagukat művésznek gondoló kivagyi rongálók (graffitisek) kedvét is szegi egy-egy jól eltalált, szép, tartalmas, beszédes kép. Mert, ugye, a csupasz felületre könnyű krikszkrakszokat fújni – egy képre már nehezebb.

Szóval az ötlet és az irány – jó.

Reméljük a beérkező művek is azok lesznek.

Címkék: Tárcsa

Lázár: sínen van a MÁV jövője

Tézsévé
2016.04.28.
A mai kormányinfon a MÁV-ról és a vasutas életpályamodellről kérdezték Lázár Jánost.

A Miniszterelnökséget vezető miniszter válaszát azzal kezdte, hogy emlékeztette a jelenlévőket, a szocialista kormányok teljesen vakvágányra terelték a MÁV-ot, a felelőtlen gazdálkodással szinte a végletekig ellehetetlenítették a cég működését. Nem hogy életpályarendszer bevezetése nem jöhetett szóba, de még az alapvető működés is veszélybe került. 

Ezzel szemben 2010 után a kormány és az új vasúti vezetés talpra állította a vasutat, és ez a lendület nem áll meg: az elkövetkezendő hat évben 1200 milliárd forintot kap az ágazat fejlesztésre. Fejlesztik a kelenföldi és a Nyugati pályaudvart és további új kocsikkal bővítik a járműparkot. Hosszú távú cél, hogy a Volánbusz és a MÁV menetrendeket összehangolják. Lázár szerint elismerésre méltó munka zajlik a MÁV-nál, amelynek folytatásában a kormánynak támogatnia kell a céget. 

A vasutas életpályamodellre kitérve azt mondta, meg kell vizsgálni az osztrák és a német rendszereket és azok alapján kell kidolgozni egy magyar viszonyokra is adaptálható megoldást.

DARUSKOCSI ÉS VONAT TALÁLT EGYMÁSRA A CINKOTAI ÚTON

Tézsévé
2016.04.22.

Jön a hétvége, front van, sajnos ilyenkor már mindenkinek máshol jár az esze, ezért is kell fokozottan figyelni egymásra a közlekedésben. A Cinkotai utat mindenesetre messziről kerüljük el, ugyanis egy emelőkosaras autóval ütközött egy vonat a vasúti átjárónál, a forgalom mindkét irányban áll, az erre közlekedő vonatok átlagosan 30 percet késnek. 

A Miskolcra induló Jázmin Intercity egy fény- és félsorompóval ellátott vasúti átjáróban ütközött össze a darus kocsival, ami a piros jelzés ellenére hajtott fel a sínekre. Szerencsére nem sérült meg senki, azonban a mozdony totálkáros lett, így ez a vonat legalább másfél órát késik. A baleset miatt a szerelvények csak az egyik vágányon közlekednek, ezért a Budapest-Hatvan-Miskolc vonalon utazóknak legalább fél órás többlettel kell számolniuk.

Háromszor gyorsabban juthatunk majd el a déli határhoz

Tézsévé
2016.04.20.

Elfogadta a parlament a magyar-kínai kormányközi egyezményt, amelynek köszönhetően kínai hitelből újulhat mega Budapest-Kelebia közötti vasútvonal. A sínszakasz a Budapest-Belgrád vasútvonal része.

A jelenleg egyvágányú, lassújelekkel alaposan teletűzdelt pályát kétvágányúsítanák a szerb fővárosig, és 200 kilométeres óránkénti sebességre építenék át, de az egyéb műszaki berendezések miatt valójában 160 kilométeres sebességre lenne alkalmas. A gyorsvonatok most 50 km/h-s átlagsebességgel tudnak haladni rajta, ami finoman szólva is korszerűtlen. A vonal nem szerepel az európai törzsvasúthálózatban, így uniós forrásokat nem lehet felhasználni a felújításához.

A beruházás elsődleges célja, hogy a görögországi Pireusz kikötőjébe érkező kínai áruk vasúton közelíthessék meg az Európai Uniót. Ennek érdekében a magyarországi szakaszon a Budapest-Ferencváros-Kelebia-országhatár közötti vasútvonalon 160 kilométeren alakítanak ki új kétvágányú, villamosított, az európai szabványnak megfelelő pályát. Ezen akár 740 méter hosszú tehervonatok is közlekedhetnek, a személyvonatok sebessége pedig elérheti az óránkénti 160 kilométert.

A kedden a Magyar Közlönyben is kihirdetett jogszabályban nem említik a projekt összköltséget, de előzetesen ezt 472 milliárd forintra becsülték, aminek 85 százalékát fedezné a kínai hitel. Ezzel a beruházás minden idők eddigi legnagyobb költségű magyar vasúti felújítása lenne. 

Ezeket a cikkeket olvastad már?