895 főre nőtt a beazonosított fertőzöttek száma, 11-en elhunytak
Összesen így 58 főre emelkedett az elhunytak száma, viszont 94 fő pedig már gyógyultan távozott a kórházból.
Blogolj!

Nagyon nem éri meg a kalauzokat bántalmazni     

Tézsévé
2016.11.18.

Ahogy egy korábbi posztunkban is beszámoltunk róla sajnos a mai napig jelen lévő probléma a vonatokon a kalauzok bántalmazása. Szokás mondani, hogy hazánk egy következmények nélküli ország, de szerencsére erre rácáfolni látszik egy mai napon megjelent hír, ami alapján mondhatjuk, hogy pozitív irányba történtek elmozdulások. 

Történt ugyanis, hogy egy jegy nélkül utazó monori férfi néhány napja megütött és leköpött egy kalauznőt a Budapest-Monor vonaton. Amikor a kalauznő kérte tőle a jegyet, a gyanúsított hőbörgött, hangosan szidta őt, majd a kalauz mondta, hogy szálljon le. Péterinél a kalauznő visszament a férfihez, hogy leszállt-e, de ekkor a gyanúsított megint kiabálni kezdett vele. Ezt látva egy, a vonaton utazó, szolgálaton kívüli rendőr igazolta magát és rászólt a férfira, hogy hagyja abba a hangoskodást. A gyanúsított ezzel nem törődve arcon köpte és olyan erővel ütötte meg a kalauznőt, hogy a sértett egy utas ölébe esett. A rendőr és két férfi utas fékezte meg a férfit, akit Monorra érkezve a rendőrök őrizetbe vettek. 

Elképesztő történet, ami sajnos rávilágít a vonatokon szolgálatot teljesítők kiszolgáltatottságára, hiszen ha nem lett volna ott a civil ruhás rendőr sokkal rosszabbul is végződhetett volna a történet. Szerencsére az ügyben eljáró bíróság is tudatában volt annak, hogy a törvény erejével kell elejét venni az ilyen típusú bűncselekményeknek, ezért elrettentő gyorsasággal és szigorral sújtottak le: gyorsított eljárásban két év 6 hónap letöltendő börtönre ítélte jogerősen férfit. Súlyosnak tűnhet az ítélet, de túl azon, hogy példát kell statuálni, vegyük figyelembe, hogy a kalauz közfeladatot lát el, így nagyon helyesen kiemelt védelmet élvez. 

Reméljük ez a példásan gyors és szigorú eljárás elveszi a kedvét a hasonló agresszív habitusú bliccelőknek és a kalauzok moráljára is megnyugtatólag hat majd.  

Élelmiszer, Taurus, forradalom

Tézsévé
2016.11.15.

Az ’56-os forradalom 60. évfordulója kapcsán a MÁV-csoport – az 1956-os Emlékbizottsággal közösen –, a korabeli hősöket megörökítő matricával díszítettek fel egy Siemens gyártmányú Taurus emlékmozdonyt, illetve egy emléktábla elhelyezésével tisztelegtek idősebb Kamuti Jenő, a MÁV egykori vezérigazgató-helyettese, az ’56-os Forradalmi Bizottság elnöke előtt. 

A MÁV-csoport ezzel az igencsak látványos kezdeményezéssel tisztelegett a forradalmárok hősiessége előtt. Számukra már csak azért is fontos ez a misszió, mert 1956 októberében a vasúttársaság dolgozói is csatlakoztak a forradalomhoz: a vasúti közlekedést és hírközlést is a szabadságért küzdők szolgálatába állították, felismerve azoknak az ügy fontosságában játszott stratégiai szerepét. 

A vasúttársaság most egy Siemens Taurus típusú mozdonyt díszített fel a forradalom pillanatait és hőseit felidéző matricával, ami azóta is járja az országot, s mindemellett számos vasútállomáson plakátok hívják fel a figyelmet a forradalom vasutas és civil résztvevőire. A Keleti pályaudvaron pedig mostantól egy emléktábla őrzi idősebb Kamuti Jenő emlékét, aki a MÁV egykori vezérigazgató-helyettese, és az ’56-os Forradalmi Bizottság elnöke is volt.

Az ünnepségen Schmidt Mária, az 1956-os emlékév kormánybiztosa arról beszélt, hogy „az 1956-os forradalom győzelme azon múlott, hogy sokszázezernyi magyar mind-mind megtette azt, ami rajta múlott”. Mondatai szerint minden igaz magyar kialvatlanul, halálosan fáradtan, elgyötörve, mégis lelkesen dolgozott azokban a napokban azért, hogy életben, mozgásban tartsa a szabad Magyarországot. 

Dávid Ilona, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója idősebb Kamuti Jenőre emlékezett: „A MÁV most méltó módon állít emléket egy olyan vasutasnak, aki az ’56-os forradalom idején hősies helytállásával hozzájárult ahhoz, hogy puskaropogás és a fegyveres harcok közepette a fővárosban a vasút üzemeljen, s így Budapest lakossága élelmiszerhez juthasson”.

Ifjabb Kamuti Jenő,  világhírű vívó, sportdiplomata, a MÁV Kórház és Rendelőintézet egykori kórházigazgatója hű maradt a családi hagyományokhoz, hiszen beszédében kiemelte: a tábla nem csak az édesapjának állít emléket, hanem a vasutasok összetartásának is.

A feldíszített Taurus pedig ország-világ előtt zakatolva hirdeti 1956 máig élő dicsőségét és a forradalmárok hősiességét.

Frissítés:

Aki esetleg szeretne egy nem mindennapi utazási élménnyel meglepni magát, az alábbi időpontokban, a megadott útvonalokon kipróbálhatja a felmatricázott Taurus szerelvényt: 

November 16-án Miskolcról a Keletibe 17:30-kor indul, majd a Keletiből Győrbe 20:10-kor.

November 17-én Győrből a Keletibe 6:16-kor, a keletiből Hegyeshalomba 8:40-kor, Hegyeshalomból a Keletibe 20:20-kor induló vonat mozdonya lesz.

November 18-án a Keletiből Hegyeshalomba 5:40-kor, Hegyeshalomból a Keletibe 15:28-kor, és a Keletiből Hegyeshalomba 18:40-kor indul.

November 19-én Hegyeshalomból a Keletibe 9:28-kor, a Keletiből Miskolcra 14:30-kor, Miskolcról a Keletibe 17:30-kor, majd a Keletiből Győrbe a 20:10-kor induló vonatot továbbítja.        

November 20-án Győrből a Keletibe 6:16-kor, majd a Keletiből Hegyeshalomba 8:40-kor induló vonatnál lesz. 

Rendeződik a HÉV sorsa

Tézsévé
2016.11.14.

Jó hír, hogy sok-sok viszontagság után végre bejegyezték a BHÉV Zrt.-t a cégbíróságon, így hosszú – és teljesen ésszerűtlen – csatározások után úgy tűnik rendeződnek a Főváros és az Állam között kialakult viták, és a MÁV szerepvállalásával nem kell attól tartani, hogy csak Budapest városhatáráig közlekednek majd a HÉV-szerelvények. 

A HÉV-járatokat sokáig a Budapesti Közlekedési (BKV) Zrt. üzemeltette, az agglomerációs buszjáratokat pedig a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) tenderének győztese, a Volánbusz. Tarlós István főpolgármester azonban bő egy éve megelégelte, hogy – elmondása szerint – Budapest semmilyen anyagi segítséget nem kap az agglomeráció kiszolgálására, ami 16 milliárdba kerül, körülbelül négyszer annyiba, mint amennyi bevétele származik belőle.

A főpolgármester sokáig azzal próbálkozott, hogy a költségeket az államtól vagy az agglomerációs településektől szedje be. A vita odáig fajult, hogy Tarlós azt mondta: ha a főváros nem kapja meg a neki járó pénzt, akkor leállítja a városhatárban a HÉV-vonalakat, és felmondja a Nemzeti Fejlesztési Minisztériummal kötött megállapodást, illetve a Volánbusszal kötött szerződést az agglomerációs buszjáratok működtetéséről. 

A józan észnek teljesen ellentmondó helyzetet végül idén januárban oldotta fel a kormány azzal, hogy átveszi a fővárostól a HÉV-ek üzemeltetését.  A BKV Zrt.-ből kiválva megalakult a BHÉV Zrt., így megtörtént az első lépés abba az irányba, hogy az állam, pontosabban a MÁV égisze alá kerüljenek a HÉV-vonalak. Egyelőre a 11 milliárd forint alaptőkéjű társaság tulajdonosa a Fővárosi Önkormányzat, de később MÁV leányvállalatként üzemeltetik majd.

Minderről már korábban írtunk itt, és kifejeztük – amit most is tartunk – abbéli reményünket, hogy a MÁV szerepvállalásával tovább modernizálódik az elővárosi közlekedés.

InnoTrans 2016: Síndiagnosztikában magyarok a legjobbak

Tézsévé
2016.11.01.

Folytatjuk helyszíni beszámolónkat az InnoTransról, ezúttal hazai vizekre evezve. A berlini rendezvényen Dávid Ilona, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója mutatta be a magyar vasúti járműgyártás legújabb vívmányát, ami tényleg a világ élvonalába tartozik. A “kicsike” FMK-008 névre hallgat, és ő Európa legjobb síndiagnosztikai mérővonata. 

A MÁV-START szakemberei a MÁV Központi Felépítményvizsgáló (KFV) Kft. megrendelésére tervezték meg és gyártották le az új, kétrészes, dízel-hidraulikus erőátvitellel rendelkező síndiagnosztikai mérővonatot. Az FMK-008 mérőkocsija (az FMK rövidítés jelentése: Felépítmény Mérő Kocsi) már üzembe helyezési engedéllyel is rendelkezik, tavaly megkezdte a síndiagnosztikai méréseket Magyarországon és Ausztriában. 

A járművet a MÁV magyar cégek közreműködésével fejlesztette és a gyártást is Magyarországon végezték a szolnoki járműjavítóban. A szerelvény egy mérőkocsiból és az azt vontató motorkocsiból áll. Amikor nem végez méréseket 120 kilométer per órával is képes haladni, de a munkavégzés során is impresszív, 70 kilométeres per órás tempóval tud közlekedni. Érdekesség, hogy a mérőkocsi a motorkocsival és más vontatójárművel egyaránt vontatható, a szóló motorkocsi kapcsolt végén is kialakítottak egy segéd-vezetőfülkét, így az mindkét irányba képes közlekedni.

A vonatkocsi munkába állásával sokkal könnyebben felderíthetőek lesznek a sínkárosodási hibák és lecserélhető lesz az elöregedett síndiagnosztikai járműpark. Az FMK-008 –ast a méréshez szükséges műhelyeken, mérőtermen, mérővíztárolón, a vezetőfülkéken, a járművezérlésen, a vonatbefolyásoló és éberségi berendezésen túl szociális helyiségekkel is ellátták, amelyek a mérőszemélyzet tagjainak hosszabb, otthonuktól távoli munkavégzését teszik lehetővé. A szerelvény klimatizált belső terekkel rendelkezik, továbbá mindegyik járművön, azaz a motorkocsin és a mérőkocsin is található egy-egy vákuum WC, illetve zuhanyzó. Fentieken kívül van konyha és hálófülke is.

Műszereket tekintve a legkorszerűbb technika áll rendelkezésre: ultrahangos mérőrendszer a sínek szabad szemmel nem látható belső anyaghibáinak feltárására szolgál, az örvényáramos mérőrendszer pedig a sínek felületén jelentkező hajszálrepedéses hibákat vizsgálja. A MÁV KFV saját fejlesztésű, hullámos sínkopásmérő rendszerét is telepítették a járműre, és a közeljövőben egy sínprofilmérő berendezés beszerzését is tervezik. Az FMK-008 által végzett vizsgálati eljárások a síndiagnosztika területén a legfontosabbaknak számítanak. Ez azt is jelenti, hogy a MÁV KFV a közép-európai térség síndiagnosztikájában elfoglalt vezető helyét ezzel a korszerű járművel és a magas színvonalú diagnosztikai szolgáltatásával továbbra is szeretné megőrizni.

A jármű a vasútbiztonság fenntartása érdekében rendszeres pályafelügyeleti méréseket végez. A mérőrendszerek kialakításához és fejlesztéséhez a MÁV KFV szakembereinek hosszú évek alatt összegyűjtött tapasztalata adta a szakmai alapot.
 

Az InnoTrans kiállításon mind a szaksajtó, mind a többi kiállító cég a jármű csodájára járt, általános elismerés övezte a bemutatót. Igazán büszkék lehetünk, hogy a közösségi közlekedés fejlesztéséhez kapcsolódó egyik kulcsterületen ma nem létezik jobb a magyaroknál.

 

Vonatozással nyerni? Igen!

Tézsévé
2016.10.29.

Ugye nem jönne rosszul egy villámgyors, de pehelykönnyű új iPad Air 2, hmm? Vagy éppen egy GoPro Kamera, amivel iszonyat menő „testközeli” videókat készíthetsz? Az iPhone 5S –ről már nem is beszélve! Na? Ugye! Még nem késő, hogy megnyerd ezeket a király cuccokat, hiszen a Siemens – a nagy sikerre, az eddigi beérkezett több száz, lelkesen beküldött kép láttán – november 6-ig meghosszabbította a „Vonatozz, fotózz, nyerj!” című fotópályázatát. Használd ki a hosszú hétvégét, töltsd fel a kamerád aksiját, szállj fel a következő vonatra és fotózz le mindent! Ha végeztél nincs más dolog, mint elküldeni a legjobban sikerült képeket (vigyázz, egyenként ne legyen nagyobb 5MB-nál) a vonatozzfotozznyerj.hu@siemens.com címre és izgatottan várni az eredményhirdetést. 

Részletek a Siemens oldalán olvashatóak. 

Hozd ki magadból a Robert Capát! Hajrá!

Megnéztük a jövő vonatait – InnoTrans 2016 II.rész

Tézsévé
2016.10.10.

Tovább haladva a kültéri részekre elénk tárult a Mennyország: kívül-belül körbejárhattuk a Siemens valamennyi vásárra elhozott járművét. II. rész.

Törökországban folyamatosan pörög a vasútfejlesztés, az Ankara-Isztambul nagysebességű szakaszon, valamint az Isztambul ázsiai és európai oldalán hamarosan teljessé váló vasúti kapcsolaton a Siemens Velaro TR vonatai jelentik majd a járműflotta gerincét, amelyek akár 300km/h –es sebességgel is képesek suhanni. A jármű bőrfotelekkel és egyéni képernyőkkel felszerelt első osztályú, valamint a magas komfortot nyújtó másodosztályú szakaszaira mindenki csak elégedetten tudott biccenteni. Törökországban ugye igen csak meleg tud lenni, ennek okán a szerelvényekbe különleges hatékonyságú klímaberendezés terveztek. A Velaro-t Törökország mellett a Német Vasutak (DB) és a Csalagúti forgalmat bonyolító Eurostar vonalain is tiszteletét teszi majd.

Velaro

Innen még szebb

A Siemens korábban bemutatott, Vectron márkanevű villamos mozdonyából az idei rendezvényen kettő jármű volt kiállítva. Az árufuvarozással és mozdony-bérbeadással foglalkozó cégek igazi kedvence, a többáramnemű Vectron MS mellett igazi csemegének számított a Finn Vasutak (VR) részére szállított 80 darabos flotta egyik (pályaszám szerint az ötödik) tagja. A jármű különleges, és a társához képest láthatóan módosított felépítéssel bírt a Finnországban használatos széles nyomtávú (1524mm) vasúti pálya, és az északi klimatikus viszonyokra kialakított kivitel okán. A finn Vectron a tartós -40 celsius fokos (!) üzem miatt különleges beépített anyagokkal, berendezésekkel, szigeteléssel van felszerelve, kényelmi extrái közé pedig többek között az FM rádió, a kávéfőző, vízmelegítő és mikrohullámú sütő tartoznak. A mozdony különlegessége továbbá a beépített kettő darab, egyenként 180kW teljesítményű dízelgenerátor, amelyek segítségével a jármű felsővezeték nélküli szakaszokon is végezhet tolatási mozgást. Szinte kedvet kaptunk a messzi északra menni dolgozni.

Vectron

A budapesti Combino villamosok távoli rokonának tekinthető Avenio villamos katari megrendelésre készült típusa is látható volt. A jármű különlegessége, hogy üzemszerűen felsővezeték nélküli szakaszokon közlekedik, a megállókban várakozás és az utascsere közben vesz csak fel annyi áramot, amennyivel a következő megállókig kényelmesen el tud jutni. Egyszerű de zseniális megoldás.

Avenio, a Combino katari tesója

Az Innotranson tartották a Siemens Desiro ML típusú, az Osztrák Szövetségi Vasutak részére szállított ÖBB Cityjet márkanevű elővárosi és regionális motorvonatok hivatalos átadási ceremóniáját is. A vonatok különleges, felmérések alapján kialakított ülésekkel, konnektorokkal, modern utastájékoztató rendszerrel, nagyméretű monitorokkal vannak felszerelve, valamint különleges fény- és térkoncepcióval fogadják az utazóközönséget. A mozgásukban és látásukban korlátozott utasok kényelme és kiszolgálása érdekében a jármű láthatóbb, vizuálisan erőteljesebb jelzésekkel, szélesebb terekkel, ajtókkal és átjárókkal van építve. Ez a vonat nagyjából megegyezik a GySEV részére készült 5 járművel, melyek egyelőre a társaság osztrák vonalain futnak, de ha minden igaz hamarosan magyarországi engedélyeket is megkapják, így akár a GySEV hazai vonalain is találkozhatunk velük majd.

Desiro ML

Szintén a Desiro család tagja az angol, London környéki viszonylatokon üzemelő South West Trains (SWT) társaság részére szállított szerelvény. A Desiro család helyi igényekre szabott változatai markáns részt vállalnak például a London környéki elővárosi és regionális forgalomból, kiemelkedő minőségükkel, magas rendelkezésre állásukkal, koncepciózus modernitásukkal pozitív fogadtatásra találtak az üzemeltetők és az utazóközönség részéről. A jármű különlegessége többek között a korábban (szintén londoni felhasználásra) bemutatott utasmennyiség-érzékelő rendszer, amely a megfelelő kapcsolatokon és alkalmazásokon keresztül képes tájékoztatni az utasokat a járművön esetlegesen található szabad helyekről. Egy ilyen rendszer működési elve a megrendelő igényei szerint különböző is lehet – fedélzeti kamerán keresztül történő azonosítással, vagy súlyérzékeléssel is működhet. A kinyert információt a jármű képes a peronokon elhelyezett utastájékoztató kijelzőkre, vagy akár az utasok mobiltelefonjaira is továbbítani. A harminc járműves flotta első példányai 2017-ben állnak forgalomba.

Desiro SWT

Desiro SWT belülről

A Siemens kiállított járművei között különleges helyet foglalt el, és nagy érdeklődésnek volt kitéve a Rijádba szállítandó metrószerelvény. A járművek a Siemens bécsi járműgyárában készülnek, különleges, háromosztályos kivitelben, amelyek a bőrüléses első, a komfortos másod, és a helyi igényeknek megfelelő női utasosztályt takarják. A jármű sajátjai még a szaúdi címerben lévő pálmafát jelképező, kézzel polírozott speciális formájú kapaszkodók. 

A fentiekből jól látható, hogy az InnoTranson a Siemens igen csak odatette magát, folyamatosan kapkodtuk a fejünket, elképesztő, hogy mekkora energiát fektettek a kutatás-fejlesztésbe, és azokat zseniális eleganciával hozták le a valóságba. Le a kalappal. Riportunk a kiállításról azonban itt még nem ér véget, következő bejegyzésünkben megmutatjuk mivel kápráztatta el a MÁV a közönséget.

(folytatjuk) 

Megnéztük a jövő vonatait – InnoTrans 2016 - I.rész

Tézsévé
2016.10.07.

Mi, a Menettérti blog szerkesztői kérlelhetetlen rajongói vagyunk a vonatoknak. Gyerekkorunkat két terepasztal összerakása között a kisvasutazás határozta meg, amiből felnőttkorunkra sem gyógyultunk ki, a Miniversum üzemeltetőinek legnagyobb örömére. Mi sem bizonyítja jobban elhivatottságunkat: még blogot is létrehoztunk, hogy kiírjuk magunkból élményeinket, hátha másokat is meg tudunk fertőzni a lokomotívok szeretetével.

A magunkfajta őrülteknek nem (csak) december 24-én van Karácsony, hanem kétévente szeptember végén, amikor Berlinben megrendezik a világ legnagyobb vasúti kiállítását, az InnoTrans-t. Most sem hagytuk ki. I.rész. 

Az idei seregszemlén sem lehetett leejteni egy gombostűt sem, ismételten rekordot döntött mind a kiállítók, mind a látogatók száma. Frei Tamás után szabadon sokkolunk a számokkal: a 112.000 négyzetméternyi területen 2.955 kiállítót 140 országból mintegy 145.000 látogató tekintette meg. A külsőtéri kiállítórész négy kilométernyi sínpárján 127 vasúti jármű volt megtekinthető – osztatlan örömet okozva mind a 16.000 kicsi és nagy vasútbarátnak, akik a hétvégi nyílt napokon látogattak el a kiállításra. A vásáron bemutatott mintegy 150 világújdonság jól mutatja, hogy az InnoTrans mekkora súllyal is bír a szakiparban: a vasútipari innovációk, fejlesztések és a digitalizációval elérhető új megoldások is mind-mind itt mutatkoznak be a potenciális vevőközönségnek.

A kiállítás azonban nem csak a járművekről szólt, hanem a vasúthoz kapcsolódó széleskörű technikai fejlesztések bemutatásáról is, csak néhány példa: digitalizációs megoldások, IT szolgáltatások a jármű- és infrastruktúrakezelésben, karbantartásban, biztosítóberendezési technológiák, dízelmotorok, hajtások, kábelek, belsőtéri elemek, kijelzők... – egy szóval, ami a korszerű utazáshoz kell, az itt volt.

Nem mértük ugyan le, de érzékszervi tapasztalataink alapján a Siemens kültéri és beltéri kiállítóstandjai bonyolították a „legnagyobb forgalmat” a rendezvényen, így mi is nagy kíváncsisággal vizslattuk végig a hazánkban is igen népszerű gyártó portékáit. A pavilonjuk mottója „Thinking mobility further - Gondoljuk tovább a mobilitást” volt, ami arra utal, hogy idén a hangsúlyt a közlekedési megoldások digitalizálási lehetőségeire helyezték. Hogy ez mit is takar?

Bemutatták, hogyan lehet jelentősen javítani a vasúti járművek rendelkezésre állását folyamatos távfelügyelettel, diagnosztikával, és a kapott eredmények gyors elemzésével kidolgozott megelőző karbantartási tevékenységekkel. Ez azért is nagyon jó, mert a járművek állapotának és megfigyelésével előre jelezhetőek a jármű meghibásodásai. Nem kell ecsetelni, hogy ez mekkora előny mind költséghatékonyságban, mind időnyereségben, így akár a 100%-os (!) üzemi rendelkezésre állást is el lehet érni.

A Siemens beltéri standjának egyik „sztárja” volt az utastájékoztatási szolgáltatásokat és információáramlást új szinten bemutató „utastájékoztató kocka”, amelyben a betérő vendégek egy száguldó metró utasainak érezhették magukat – mindig a szükséges és megfelelő, friss információ birtokában, legyen szó akár a menetrendről, akár az állomási liftek működéséről.

A német cég tovább tökéletesítette a teljesen automatizált technológiáit, így a kapacitás és a teljesítmény tovább növelhető.

Ami pedig minket, utasokat illet, láthattuk, hogy a Siemens hogyan képzeli el a korszerű IT szolgáltatásokkal megtámogatott modern utastájékoztatási rendszert: internetes információk könnyű elérése, részletes utastájékoztatási szolgáltatások, a kamerarendszer segítségével elérhető új funkciók.

Mindezen a fejlesztések egy személyben „tetten érhetőek” a Siemens elővárosi és regionális forgalomra tervezett új járműgenerációjában, a korábbi cikkünkben részletesen bemutatott Mireoban. Megerősítve az akkor írtakat, igen impresszív csomagot tett le az asztalra a német gyártó.

 (folytatjuk)

 

A MÁV elnök-vezérigazgató is csak ember

Tézsévé
2016.09.30.

Ugye mindenki dolgozott már olyan munkahelyen, ahol a főnök olyan volt mint az UFO, mindenki tudta, hogy létezik, de még senki sem látta. Ez hatványozottan igaz az óriási multikra, nagy állami szervezetekre, ahol a vezetőnek – tisztelet a kivételnek – semmilyen fogalma nincs arról, hogy a sok szinttel alatta dolgozók, akik egyébként a mókuskereket a leginkább hajtják, mit csinálnak. És ami a legrosszabb, ingerenciája sincs ez ellen tenni.

Az említett tiszteletreméltó kivételekhez csatlakozott most a MÁV: Dávid Ilona elnök-vezérigazgató vasútszakmai szolgálatra adta a fejét, amelynek keretében először a Déli Pályaudvaron beszélgetett a kocsivizsgálókkal a mindennapjaikról és hallgatta meg a kéréseiket, majd Veszprém felé az utat a legközelebbi járattal. Itt csatlakozott az éppen szolgálatot teljesítő jegykezelő kollégához, végig kísérve munkáját, majd megbeszélve a tapasztalatokat. Ha minden igaz, hamarosan további munkaköröknél is tiszteletét teszi Dávid Iliona. Dicséretes, ha egy vezető nem rest energiát fordítani arra, hogy testközelből is megismerje a beosztottjainak munkáját, munkakörülményeit és a dolgozóknak is sokat javíthat a morálján, ha látja, hogy a főnök is csak ember. Isten tartsa meg jó szokását.

Autók helyett elővárosi vasút - Budapest fellélegezhetne

Tézsévé
2016.09.23.

HÉV. Azaz, Helyi Érdekű Vasút. Szentendre, Gödöllő, Cinkota, Ráckeve, Csömör. Rengeteg helyi érdek, amely a sokszor a közös és drága üzemeltetés miatt nem kapta meg a kellő figyelmet, hiszen a klasszikus, közös lónak tejipari készítményes a háta esete forgott fenn. Ezért is mondható, hogy történelmi lehetőség adódik végre az agglomerációs közlekedés rendbetételére azzal, hogy 2017-től központi állami tulajdonba kerülnek a HÉV vonalak, mégpedig a MÁV üzemeltetésében. 

Nagyon régóta tudjuk már, hogy a kötöttpályás közösségi közlekedés egy sokkal hatékonyabb és környezetkímélőbb megoldás lehetne a napi ingázók számára, mint az autóban pöfögés (ugye általában egyedül ülünk benne, három üres ülés mellett). Már amennyiben olyan minőségű a szolgáltatás, hogy az emberek hajlandóak feladni a gépkocsi nyújtotta kényelmet. Sajnos egyelőre hazánkban még nem tartunk itt. A lassú, kényelmetlen, hangos, átlagosan 40 éves zöldszínű barátaink aranyos jelenségek, de a modern és hatékony közösségi közlekedésre már teljesen alkalmatlanok. A MÁV szerepvállalásával azonban talán van esély arra, hogy ez megváltozzon és például a váci, vagy esztergomi vonalokon megszokott (és frissen összefirkált), korszerű Flirt és Desiro vonatokhoz hasonló kocsikon utazzanak az agglomerációban élők és az oda költözők egyre nagyobb száma. Hogy tisztán lássunk, milyen lehetőségek is rejlenek ebben a műfajban, érdemes egy picit nyugatabbra tekinteni, ahol a Siemens épp most mutatja be a berlini nemzetközi vasútijármű- és közlekedéstechnikai kiállításon, az InnoTrans-on, az új elővárosi járműcsaládját (Mireo), ami egy merőben új szintet képvisel kategóriájában. Ezt mutatjuk most be, majd sorozatunkban a berlini rendezvényről és a legújabb európai vasútfejlesztési trendekről is beszélünk.

Siemens Mireo

A Mireo járműveket méretezhető, csuklós motorvonatként tervezték meg. Belső hajtással ellátott, a kocsik között elhelyezett forgóvázaival jelentős mértékű energiát takarít meg, ami nem mellesleg sokkal költséghatékonyabb megoldás a korábbi modellekhez képest. A járműszekrényt könnyű súlyú, hegesztetett, integrált alumínium héjszerkezettel tervezték meg, amely elsősorban nagy, kiterjesztett profilokon alapszik. Az utastér maximalizálása érdekében minden alkatrész a jármű tetején vagy a padló alatt kapott helyet. A korábbi modellekhez viszonyítva a javított aerodinamika és az energiahatékony alkatrészek rendkívüli mértékben csökkentik a súlyt és az energiafogyasztást, a továbbfejlesztett transzformátor és az elektrodinamikus fékrendszer pedig a vontatás hatékonyságát hivatott javítani. A kocsik tekintélyt parancsoló áramvonalas ívei nem csak gyönyörűek, de légellenállási együtthatókra is jótékony hatással vannak, így a menetzaj szinte teljesen kizárható a az utastérből. A tervezők moduláris kialakításban gondolkodtak, amelynek köszönhetően az igényeknek megfelelően növelhető, vagy csökkenthető a járatok kapacitása úgy, hogy az az elérhető maximális 140-160 km/h –s sebességet nem befolyásolja. Bravúr. A német cég a környezettudatosságot is a csúcsra járatta: jármű hasznos élettartamának végén 95 százalékban újrahasznosítható. Ennyit tehát a szerelvények külső jellemzőiről. Nem volna rossz, ha holnap egy ilyennel kiruccanhatnánk Szentendrére egyet sétálni, nem? És a belsejéről még nem is beszéltünk, de sorozatunk következő részében azt is górcső alá vesszük. Érdemes lesz visszanézni. 

Biciklisek, autósok, irány a vasút!

Tézsévé
2016.09.18.

A MÁV-tól megszokhattuk már, hogy igyekeznek a különböző nemzetkezöi tematikus napokon különböző kedvezményekkel kedveskedni az utasoknak. Nincs ez máskép most sem, az Európai Mobilitási Hét keretében díjmentesen szállíthatják kerékpárjaikat a vonatokon az utasok szeptember 16. és 22. között. Ráadásul szeptember 22-én pedig az Autómentes Napon érdemes hátrahagyni a gépkocsit, ugyanis, ha gépkocsi-tulajdonosként felmutatjuk a forgalminkat, ingyenesen utazhatnak a vasúton. 

A kedvezmények csak másodosztályon érvényesek, az első osztályú utazáshoz a kocsiosztály-különbözeti díjat meg kell fizetni, míg feláras vonat esetén a pót-, illetve helyjegy megváltása is kötelező.

 

Ezeket a cikkeket olvastad már?