Blogolj!

Osztálykirándulás: akár ingyen is lehet a vonatjegy

Kecskés István
2019.02.22.

Szinte hihetetlen, de ha egy ügyes tanár, vagy szülő szervezi az osztálykirándulást, akkor akár ingyen is lehet a vonatjegy a gyerekeknek és a kísérők egy részének is.

Nem nagy dolog, csak olyan helyre kell menni, ahol az alább felsorolt látványosságok, vagy múzeumok találhatóak és máris ingyen van a vonatjegy az egész osztály és tíz gyerek után egy pedagógus, vagy szülő részére. Az általános és középfokú iskolák, a gyógypedagógiai, a konduktív nevelési-oktatási intézmények nappali oktatásban résztvevő diákjai vehetnek részt a programban.

A kedvezményt az egész tanévben igénybe lehet venni – kivéve az őszi, a téli és a tavaszi szünetet –, csak meg kell látogatni a programban szereplő múzeumok, vagy történelmi emlékhelyek valamelyikét. Lista ITT!

Az ingyenes utazás érvényesítése sem túl bonyolult, a lényeg, hogy a meglátogatandó intézménytől kérni kell egy fogadónyilatkozatot (ez lényegében az odaúti jegy), aztán le kell pecsételtetni a jegyeket (ez a visszaút jegye) és már meg is vagyunk. Ennél persze kicsit összetetteb az ügyintézés, de nem bonyolult, részletek ITT

Íme azok a múzeumok, vagy látványosságok, amelyek meglátogatása esetén ingyenesen vonatozhat az osztály. 

BUDAPEST

  • Budapesti Történeti Múzeum
    • Cím: Budapest, Szent György tér 2, 1014
    • Elérhetőség: +36 1 487 8800
    • Weboldal
  • Hadtörténeti Múzeum
    • Cím: Budapest, Kapisztrán tér 2-4, 1014
    • Elérhetőség: +36 1 325 1600
    • Weboldal 
  • Iparművészeti Múzeum
    • Cím: Budapest, Üllői út 33-37, 1091
    • Elérhetőség: +36 1 456 5107
    • Weboldal 
  • Magyar Mezőgazdasági Múzeum
    • Cím: Budapest, XIV. Városliget, Vajdahunyadvár, 1367
    • Elérhetőség: +36 1 422 0765
    • Weboldal 
  • Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum
    • Cím: Budapest, Kaposvár u. 14-18, 1117
    • Elérhetőség: +36 1 204 4092
    • Weboldal 
  • Magyar Nemzeti Galéria
    • Cím: 1014 Budapest, Szent György tér 2.
    • Elérhetőség: +36 20 439 7325
    • Weboldal 
  • Magyar Nemzeti Múzeum
    • Cím: Budapest, Múzeum krt. 14-16, 1088
    • Elérhetőség: +36 1 327 2200
    • Weboldal 
  • Magyar Nemzeti Múzeum Semmelweis Orvostörténeti Múzeum
    • Cím: Budapest, Apród u. 1-3, 1013
    • Elérhetőség: +36 1 375 3533
    • Weboldal 
  • Magyar Természettudományi Múzeum
    • Cím: Budapest, Ludovika tér 2, 1083
    • Elérhetőség: +36 1 210 1085
    • Weboldal 
  • Néprajzi Múzeum
    • Cím: Budapest, Kossuth Lajos tér 12, 1055
    • Elérhetőség: +36 1 473 2400
    • Weboldal 
  • Petőfi Irodalmi Múzeum
    • Cím: Budapest, Károlyi utca 16, 1053
    • Elérhetőség: +36 1 317 3611
    • Weboldal 
  • Szépművészeti Múzeum
    • Cím: Budapest, Pf. 463, Szondi u. 77, 1068
    • Elérhetőség: +36 1 302 1805
    • Weboldal 
  • Országház
    • Cím: Budapest, Kossuth Lajos tér 1-3, 1055
    • Elérhetőség: +36 1 441 4000
    • Weboldal
  • Holokauszt Dokumentációs Központ és Emlékhely
    • Cím: Budapest, Páva u., 1094
    • Elérhetőség: +36 1 455 3333
    • Weboldal
  • Magyar Nemzeti Levéltár Országos Levéltára
    • Cím: Budapest, Bécsi Kapu tér 2-4., 1014
    • Elérhetőség: +36 1 225 2843
    • Weboldal 

DEBRECEN

  • Debreceni Református Nagytemplomot és Kollégium
    • Cím: Debrecen, Kossuth tér 1, 4026
    • Elérhetőség: +36 52 614 160
    • Weboldal

DIÓSGYŐR-MISKOLC

  • Diósgyőri vár
    • Cím: Miskolc, Vár u. 24, 3534
    • Elérhetőség: +36 46 533 355
    • Weboldal 

EGER

  • Egri Vár
    • Cím: Eger, Vár 1, 3300
    • Elérhetőség: +36 36 312 744
    • Weboldal 

ESZTERGOM

  • Esztergomi Várhegy és Víziváros
    • Cím: Esztergom, Szent István tér 1, 2500
    • Elérhetőség: +36 33 415 986
    • Weboldal

FERTŐD

  • Fertődi Esterházy-kastély
    • Cím: Fertőd–Eszterháza, Joseph Haydn utca 2, 9431
    • Elérhetőség: +36 99 537 640
    • Weboldal

GÖDÖLLŐ

  • Gödöllői Királyi Kastély
    • Cím: Gödöllő, Grassalkovich-kastély 5852, 2100
    • Elérhetőség: +36 28 410 124
    • Weboldal

GYULA

  • Gyulai Vár
    • Cím: Gyula, Gyulai vár, 5700
    • Elérhetőség: +36 66 463 544
    • Weboldal 

KESZTHELY

  • Keszthelyi Helikon Kastélymúzeum
    • Cím: Keszthely, Kastély u. 1, 8360
    • Elérhetőség: +36 83 314 194
    • Weboldal 

KOMÁROM

  • Komáromi Erődrendszer
    • Cím: Komárom, 2900
    • Elérhetőség: +36 34 540 582
    • Weboldal

MOHÁCS-SÁTORHELY

  • Mohácsi Nemzeti Emlékhely
    • Cím: Sátorhely, 7785
    • Elérhetőség: +36 69 382 130
    • Weboldal

NAGYCENK

  • Nagycenki Széchenyi-kastély
    • Cím: Nagycenk, Kiscenki u. 7, 9485
    • Elérhetőség: +36 30 447 1248
    • Weboldal

NAGYKŐRÖS

  • Arany János Közérdekű Muzeális Gyűjtemény
    • Cím: Nagykőrös, Ceglédi út 19., 2750
    • Elérhetőség: +36 20 950 9560
    • Weboldal

ÓPUSZTASZER

  • Ópusztaszeri Nemzeti Történeti Emlékpark
    • Cím: Ópusztaszer, Szoborkert 68, 6767
    • Elérhetőség: +36 62 275 133
    • Weboldal 

PANNONHALMA

  • Pannonhalmi Bencés Főapátság
    • Cím: Pannonhalma, Vár 1, 9090
    • Elérhetőség: +36 96 570 100
    • Weboldal

PÁKOZD

  • Pákozdi Katonai Emlékpark
    • Cím: Pákozd, Hrsz. 087, 8095
    • Elérhetőség: +36 22 200 204
    • Weboldal

PÉCS

  • Cella Septichora Látogatóközpont
    • Cím: Pécs, Sétatér 7621, 7621
    • Elérhetőség: +36 72 224 755
    • Weboldal
  • Zsolnay Kulturális Negyed
    • Cím: Pécs, Felsővámház u. 52, 7626
    • Elérhetőség: +36 72 500 350
    • Weboldal

SÁROSPATAK

  • Magyar Nemzeti Múzeum Rákóczi Múzeum
    • Cím: Sárospatak, Szent Erzsébet u. 19, 3950
    • Elérhetőség: +36 47 311 083
    • Weboldal

SÁRVÁR

  • Sárvári vár
    • Cím: Sárvár, Várkerület u. 1, 9600
    • Elérhetőség: +36 95 320 158
    • Weboldal

SOMOGYVÁR

  • Somogyvár – Kupavár
    • Cím: Somogyvár, Kupavezér u., 8698
    • Elérhetőség: +36
    • Weboldal

SZENTENDRE

  • Szabadtéri Néprajzi Múzeum
    • Cím: Szentendre, Sztaravodai út, 2000
    • Elérhetőség: +36 26 502 500
    • Weboldal 

SZÉKESFEHÉRVÁR

  • Székesfehérvári Romkert
    • Cím: Székesfehérvár, Koronázó tér 1, 8000
    • Elérhetőség: +36 22 311 734
    • Weboldal

SZIGETVÁR

  • Szigetvári Vár
    • Cím: Szigetvár, Vár utca, 7900
    • Elérhetőség: +36 70 702 8600
    • Weboldal 

VÁRPALOTA

  • Trianon Múzeum
    • Cím: Várpalota, Gróf Apponyi Albert liget 1, 8100
    • Elérhetőség: +36 88 372 721
    • Weboldal

Az ég kék, a fű zöld, a vonatok késnek

Dorogi László
2019.02.07.

A MÁV tájékoztatása alapján 2018-ban 3,8 évnek megfelelő késést halmoztak fel a vonatok Magyarországon, ami megközelítőleg kétmillió perc késést jelent, ám az összes járatra vetített késés átlagosan csak két perc volt.

Fotó: MTI

Aki rendszeresen utazik belföldön vonattal, elképzelhetetlen, hogy legalább egyszer ne futott volna már bele egy frusztráló késésbe. Ez van, a magyar vasútvonalak nincsenek felkészülve az extrém időjárási körülményekre, nincsenek felkészülve a különböző technikai problémákra, meg egyébként is, a járműpark jelentős része van vagy ezer éves (hello Kelet-Magyarország), nincs tehát min csodálkoznunk. Az mfor.hu most a MÁV tájékoztatására hivatkozva kiszámolta, hogy tavaly kétmillió perc késést hoztak össze a társaság vonatai, ami első blikkre brutális mennyiségű elvesztegetett időnek tűnik, de ha egy kicsit az adatok mélyére ásunk, már annyira nem tragikus a helyzet.

Az országos vasúthálózaton a tavalyi évben 1 031 081 személyszállító vonat közlekedett, amelyeknek közlekedési összideje 159 év volt - ehhez viszonyítva a 3,8 évnyi késés ha nem is elhanyagolható, de nem jelentős. A MÁV tájékoztatása alapján a több mint egymillió személyszállító vonat 87 százaléka menetrend szerint érkezett meg a célállomásra, magyarul a késés a vonatok 13 százalékát érintette. 2017-ben ez az arány 12 százalék volt, szóval egy százalékkal romlott a helyzet az egy évvel korábbihoz képest, ugyanakkor 2012-ben és 2013-ban például a közlekedő vonatok 17-18 százaléka volt képtelen tartani a menetrendet, ehhez képest szignifikáns a javulás.

Ha a teljes belföldi hálózaton közlekedő összes járatra vetítjük a késéseket, akkor elmondható, hogy átlagosan csak két percet késtek a vonatok, a késésekben pedig nem csak a már említett váratlan és történelmi tényezők játszottak szerepet, hanem a korlátozásokkal járó pályafelújítási munkálatok is. Míg 2017-ben csak a Budapest-Szolnok-Debrecen-Nyíregyháza-Záhony vonal Püspökladány és Debrecen közötti szakaszán zajlott felújítási munka, 2018-ban már több elővárosi vasútvonalat is érintett hasonló átépítés, ezek pedig jelentősen megnövelték a menetidőt ezeken a szakaszokon és ezek a munkálatok 2019-ben is folytatódnak.

S bármennyit is szívjuk a MÁV vérét, a rengeteg késés és fennakadás ellenére az elmúlt három évben országos viszonylatban mintegy négymillió fővel nőtt a MÁV-START utasszáma, ráadásul ebbe a csoportba nem is tartoznak bele a díjmentesen utazó személyek. A csak vonattal utazók véleményét vizsgálva egyébként a magyar szolgáltatások az EU átlagával azonos szintűek az Európai Bizottság két főigazgatóságának megbízásából készült felmérése alapján: Magyarország a negyedik helyen szerepel a jegyvásárlás egyszerűségével kapcsolatban felállított rangsorban, a magyar utasok 93 százaléka elégedett ezzel.

Börtönbüntetést kapott a krónikus bliccelésben szenvedő férfi

Dorogi László
2019.01.29.

A férfi négy év alatt 760(!) alkalommal utazott jegy nélkül a Budapest-Nagykáta vasútvonalon úgy, hogy meg is büntették, ám a büntetéseket soha nem fizette be. Most egy évig gondolkozhat ezen a hűvösön.

Egy év letöltendő börtönbüntetésre és három év közügyektől való eltiltásra ítélte a Nagykátai Járásbíróság azt a férfit, aki 2012 és 2016 között 760 alkalommal utazott jegy nélkül a Budapest-Nagykáta vasútvonalon. A férfinak a börtönbüntetés mellett 870 ezer forintot kell fizetnie kártérítés gyanánt a MÁV-nak, a bírósági ítélet szerint a krónikus bliccelő nem bocsátható szabadlábra.

Az iho.hu információi szerint a férfinak a pót- és késedelmi díjakkal növelt, kamattal terhelt tartozása 11 millió forintra rúgott, s mivel ezt az összeget nem volt hajlandó kifizetni, a MÁV-Start feljelentést tett a rendőrségen. A Nagykátai Járási Ügyészség által képviselt vád alapján a bíróság nagyobb kárt okozó, folytatólagosan és üzletszerűen elkövetett csalás bűntettében találta bűnösnek a férfit.

Az IHO kérdésére a MÁV-Start elmondta, a vasúttársaság évek óta kiemelt figyelmet fordjt a jegy nélküli utazások visszaszorítására és számos eszközzel lépnek fel a bliccelés ellen. Ennek eredményeként amíg 2016-ban 45 ezer, addig 2017-ben már csak 36 ezer nem fizető utas részére állítottak ki büntetést a jegyvizsgálók.

A MÁV-Start tájékoztatása szerint a bliccelés különösen a budapesti elővárosi vonalakra jellemző, ezért ezeken a szakaszokon gyakoribbak a fokozott ellenőrzések is. A példátlan büntetést elrettentő céllal hozta meg a bíróság, de ahogy a vasúttársaság fogalmaz, az elsődleges cél soha nem a büntetés kiszabása, hanem a jegyváltási hajlandóság fokozása, a jegyvásárlás fontosságának hangsúlyozása, visszaszorítva az érvényes menetjegy, illetve bérlet nélküli utazásokat és a kedvezmények jogosulatlan igénybevételét.

Az EU megvétózza a vasúti Airbus létrejöttét

Tézsévé
2019.01.21.

Sínszaggató bombahír robbant be a vasúti piacról: az Európai Bizottság vétót emel a német Siemens AG és francia konkurense, az Alstom SA vasúti üzletágainak egyesülésére, jelentette a Reuters iparági forrásokra hivatkozva. Kínában most sok pezsgő nyílik.

Ugyan hivatalosan az EU februárban jelenti be döntését, de Margrethe Vestager uniós versenyjogi biztos már jó előre jelezte, hogy Európa nem szülhet ágazati óriásokat a versenyszabályok megszegésével.

Ezzel tehát hiába lobbizott minden erejét bevetve a francia és a német kormány is az EB-nél az egyesülésért. "Az Alstom és a Siemens összefonódásának elutasítása gazdasági és politikai hiba lenne" - mondta Bruno Le Maire francia pénzügyminiszter 

A két cég vasúti üzletágának egyesülésével elképesztő "szörnyeteg" jönne létre, ami a világ második legnagyobb ágazati cége lenne.

A Siemens és az Alstom 2017 őszén állapodott meg a fúzióról. Az összevonás előtt álló üzletágaik egyesített értékesítési árbevétele körülbelül 15 milliárd euró, ami hihetetlen összeg, de még így is csak valamivel több mint a fele a kínai állami CRRC Corp Ltd. és a duplája a kanadai Bombardier ágazati cégek bevételének.

A német és a francia kormány által is támogatott fúzió célja, hogy az Airbus mintájára még időben létrejöjjön egy, a globális piacon Kínával versenyezni képes nagy páneurópai vasúti társulás.

Forrás: Reuters

Így változik vasárnaptól a vasúti menetrend

Dorogi László
2018.12.07.

A MÁV Zrt. közleménye szerint a MÁV-START 2018/2019-es menetrendje igazodik az utazási szokásokhoz és az utasforgalmi igényekhez egyaránt.

Fotó: MTI

Arról már korábban mi is beszámoltunk, hogy a MÁV véget vet vasárnaptól a trükközésnek, de nem csak a 100 kilométer alatti utazásra jogosító menetjegyek érvényességi ideje változik a hétvégén. Nézzük milyen újdonságokkal számolhatunk.

A vasúttársaság tájékoztatás szerint az új menetrendnek megfelelően Dunakeszi állomáson több gyorsított vonat áll meg meg december 9-től, Budapest és Győr között pedig több új járat közlekedik majd, Pápa és Budapest között pedig InterCity minőségű kocsik járnak ezentúl.

A Szentgotthárd-Budapest, illetve Sopron-Budapest viszonylatban különválik a reggelenként közlekedő Savaria-Scarbantia InterCity, önálló vonatokként közlekednek Szentgotthárdról és Sopronból.

A pénteki megnövekedett utazási igények miatt két új vonat közlekedik Budapest Keleti pályaudvar-Győr között, amelyek a Keletiből 12:53 és 14:53-kor indulnak a hét utolsó munkanapján.

A Debrecen-Nyírábrány, Debrecen-Nagykereki, Debrecen-Tiszalök és a Debrecen-Füzesabony vonalakon korszerű, akadálymentes Desiro motorvonatokkal is rendszeresen utazhatnak a térségben élők és a turisták.

A Budapest-Százhalombatta-Pusztaszabolcs-Dunaújváros és a Budapest-Hatvan-Miskolc-Szerencs-Sátoraljaújhely vonalakon a pályafelújítások miatt az év nagy részében vágányzári menetrend lesz érvényben, egyes szakaszokon pótlóbuszos átszállásokra is számítaniuk kell az utasoknak. Ezekről év közben rendszeresen tájékoztatni fogja az utasokat a vasúttársaság.

Bővül a nemzetközi összeköttetés a Kolozsvár-Budapest-Bécs, a Budapest-Berlin és a Budapest-Krakkó útvonalakon, újraindul a kishatárforgalom Pécs-Magyarbóly és Pélmonostor között.

Címkék: Menet, rend

Trükköznek az utasok, szigorít a MÁV

Dorogi László
2018.12.03.

A decemberi menetrendváltástól kezdve csupán négy órán keresztül lesznek érvényesek a 100 kilométer alatti utazásra jogosító vonatjegyek.

Fotó: MTI

A MÁV tájékoztatása szerint azért van szükség a december 9-én érvénybe lépő változtatásra, mert a 100 kilométernél rövidebb távolságra, egy útra szóló, nem kezelt jegyek visszatérítésének lehetőségével egyre többen élnek vissza, különösen jellemző ez a budapesti elővárosi vonalakat, a Budapest-Székesfehérvár vonalat nyáron és a Budapest-Vác-Szob vonalat egész évben igénybe vevők körében. A társaság álláspontja szerint a budapesti elővárosban fokozottan jelentkező utasszám-növekedés, valamint a jegyellenőrök munkaterheinek növekedése miatt a kalauzok minden igyekezetük ellenére sem tudnak minden jegyet kezelni, ez vezetett az utasok által felfedezett kiskapuk kijátszásához.

Az új szabályok szerint vasárnaptól a 100 kilométer alatti menetjegyek árának a visszatérítését az érvényességük kezdete után csak a jegyeken feltüntetett kiindulási állomáson lehet majd kérni, ugyanakkor a december 8-ig elővételben megváltott jegyek a régi szabályok szerint használhatóak fel, azaz hosszabb ideig érvényesek, de visszaváltásuknál már az új szabályok szerint kell eljárni.

Magyarul, ha a jegyvásárló reggel hét órakor váltja meg egy útra szóló, 100 kilométer alatti utazásra jogosító menetjegyét, legkésőbb 10 óra 59 perckor meg kell kezdenie az utazást, de a már megkezdett vonatút a célállomásra közvetlenül közlekedő járaton az érvénytartam lejártát követően is befejezhető lesz.

További változás, hogy amennyiben az utas nem tudja jegyét az eredetileg tervezett időpontban felhasználni, kérheti annak cseréjét, ebben az esetben nem számítanak fel kezelési költséget. A legfeljebb 100 kilométer távolságra kiadott menetjegy az érvényességi idején belül - azaz a megvásárlástól számítva 4 órán belül - a jegyen feltüntetett kiindulási állomáson cserélhető vissza. A 100 kilométernél hosszabb távolságra kiadott menetjegyek cseréjét a menetjegy érvénytartamának legfeljebb első napjáig lehet kérni.

A MÁV felhívta a figyelmet arra is, ahogyan eddig, az e-vonatjegy kizárólag az internetes jegyértékesítési felületen, illetve a Vonatinfó alkalmazásban, online váltható vissza, az érvényesség megkezdése előtt legkésőbb 1 órával. Az online visszaváltásnál a MÁV-Start a pénztárihoz képest kedvezőbb mértékű kezelési költséget számít fel.

A vasúttársaság előzetes felmérései szerint a módosítás a tipikus utazások esetében nem okoz majd különösebb kényelmetlenséget az utasoknak, a MÁV-START tapasztalatai szerint ugyanis a jegyvásárlások túlnyomó többségét - különösen a 100 kilométernél nem hosszabb távokon - azonnali utazás követi és az elővételben vásároló utasok többségének sem okoz gondot az utazási időszak pontosabb megjelölése.

Vakvágányra futott az Index

Az Elektronikus Vasúti Információs Rendszer Adatbázis, közismert nevén az elvira.hu nagyon is jól van, köszöni szépen. Pedig az Indexen tegnap iróniafanfár kíséretében már el is temették.

Kezdődött már így bejegyzés ezen a blogocskán, de mindig fontosnak tartom leszögezni: én minden vagyok, csak a Magyar Álomvasutak társaság jó barátja nem. Egyrészt, mert irreálisan drágának találom az irreálisan szar szolgáltatásukat - már ami az egyedszállítmányozást illeti - és ugye a késések, kimaradt járatok is menetrendszerűen érkeznek, ha stílszerűek akarunk maradni. Ezzel együtt nagyon sokan választják nap mint nap a közlekedésnek ezen faját, s hát az esetek zömében azért a fent említett apró-cseprő hézagoktól eltekintve elviszik az ember valagát A pontból B pontba.

Van egy online menetrendfigyelő/kereső/vasúti menet- és helyjegy megváltó felületük is, amelyet csak a jó Isten tudja, miért neveztek el annak idején Elvirának, de az e-jegyek elterjedésével, no meg azzal, hogy az ezzel utazók jelentős kedvezménnyel vehetik igénybe a szolgáltatásokat a papír alapú, nyomtatott jegyet igénybe vevőkkel szemben, mondhatni elég fontos szerepet játszik a MÁV életében.

S akkor kedden este csapódott bele az internetbe magába a rémhír:

Megszűnt az elvira.hu, ezentúl a kevésbé megjegyezhető elvira.mav-start.hu címen érdemes a vasúti menetrendet keresni.

No, hát ez kérem hülyeség, ahogy drága jó Besenyő Pista bátyám szokott volt fogalmazni, ugyanis az elvira.hu él és virul. Azaz, egészen pontosan semmi probléma nincs azzal, ha bepötyögjük a kis ujjainkkal a kis a telefonunkba, számítógépünkbe, vagy bármilyen eszközön megtalálható böngészőnkbe az említett címet, ugyanis zökkenőmentesen átirányít minket a mavcsoport.hu weboldalra, ahol szépen tudjuk böngészni a menetrendet és meg tudjuk váltani a jegyet. A kíváncsiság kedvéért azért végeztem ezzel kapcsolatban egy lakmusztesztet néhány ismerősöm bevonásával, de érdekes módon mindenkinél bejött a MÁV menetrend keresője.

Azt már csak csendben teszem hozzá, hogy akinek gondot okoz az elvira.hu-ról átállni az elvira.mav-csoport.hu címre, annál komoly gondok vannak fejben. De szerencsére nem kell. Mindenkinek kellemes utazást kívánunk!

Címkék: Menet, rend

Itt mindenki hülye? Itt? Mindenki!

Doug Glatt
2018.09.10.

Nekem legyen mondva, az utolsó ember vagyok Magyarországon, aki valaha is pozitív kontextusban fog beszélni a MÁV-ról. Most viszont nem csak a társaság viselkedett gyökér módon, hanem a "kedves" utasok is.

Őszintén vallom, hogy az egyik legnehezebb hivatás ma Magyarországon vasúton kallerként melózni. Mindenki utál téged, gyakran minősíthetetlen módon beszélnek veled a bunkó utasok és ha nincs szerencséd még jól meg is vernek. Pedig te csak a munkádat végzed, semmi több. Álljon itt a hitelesség kedvéért az az állítás is, hogy közel sincs minden rendben a Magyar Államvasutak (némi ironikus áthallással álomvasutaknak is nevezhetnénk őket) Zrt.-nél, egyes vonalakon rendszeresek és megszokottak a késések, az utasszállító vagonok állapota pedig finoman fogalmazva is hagy kívánnivalót maga után.

A társaság honlapján hétfőn reggel jelent meg a közlemény: a váci vasútállomásról műszaki hiba miatt később indulnak a vonatok. Emiatt a Budapest-Vác vonalon közlekedő szerelvények menetideje 30-40 perccel is meghosszabodhat. Köztudottan ez a vonal az ország legforgalmasabb szakasza - értsd, itt utaznak a legtöbben naponta - nem véletlen, hogy erre a szakaszra tervezi a MÁV az állammal kézen fogva az emeletes vonatok bevezetését.

A MÁV - ahogy szokta és ahogy már zsigerből jön - elnézést kért az utasoktól a kellemetlenségért, ami valljuk be volt bőven. Mármint kellemetlenség. Egyeseknél fel is szalad a pumpa.

A Dunakeszi Repülőtérért egyesület Facebook-oldala osztotta meg azt a felvételt, amelyen jól látható és hallható, ahogy Dunakeszi-Alsó megállóba 7 óra 25 perckor megérkezik egy személyvonat. A kocsik első ránézésre dugig vannak a fővárosba igyekvő utasokkal, de azért a szemfüles videókészítő kifigyeli, hogy ott azért, a vagonok belsejében elférne még néhány talponálló. A jegykezelő hölgy azonban felszólítja a peronon várakozókat arra, hogy szíveskedjenek a következő, nagyjából tíz perc múlva érkező szerelvényre felszállni, mert ez itt full house.

Tíz perc sem telik el, amikor 7 óra 31 egy perckor befut a következő vonat, a helyzet viszont változatlan: a felszállásra kijelölt helyeknél akkora a tömegnyomor, mint az indiai vonatokon, belül ugyanakkor kényelmesen szellős az utastér. A jegykezelő úr jelzi a peronon ragadt várakozóknak, hogy sajnos erre sem fognak tudni felszállni, mire egy illedelmes úr figyelmezteti, hogy az előző hölgy azt mondta, ezt a cselekvést itt és most végre fogják tudni hajtani mindenféle gond nélkül. A kaller bácsi azért jelzi, hogy jön még vonat, pánikra semmi ok, de persze előbújik a - joggal - türelmetlenkedő utasokból a magyar mentalitás.

"De uram, ott üres a hely belül, legalább tíz ember elfér. Az Ön feladata, hogy ott rendet csináljon! Hát ez az ön feladata lenne! A MÁV vezér meg ötmillió fizetéssel van havonta! S miért nem rúgják ki a MÁV vezérét? Maguk a dolgozók, nem?"

Azért, itt azt hiszem néhány dolgot a helyére kéne tenni. Egyrészt, mégis mi a túró az összefüggés a között, hogy kirúgják-e valamikor is a MÁV vezetőjét és a között, hogy a kalauz bácsi egy alkalmazott. Ő fogja kirúgni a MÁV vezért? Őt kérik számon, amiért a MÁV vezetője ötmilliót keres? Hol van itt az összefüggés? Nem látom. Másrészt, hagy ne a kaller tegyen már arról, ha az emberek olyan primitívek, hogy képtelenek beljebb mászni a vagon belsejébe annak érdekében, hogy utastársaik is fel tudjanak kapaszkodni a szerelvényre.

Azt hiszem, valamiféle kölcsönös negatív szimbiózis lehet magyar ember és a MÁV között, szleng nyelven szólva fogalmazhatunk úgy is, hogy az egyik szopatja a másikat, a másik meg válogatás nélkül szórja rá a válogatott átkokat. Vissza is vágnak a csúnya vonatok, 7 óra 42 perckor érkezik egy majdnem full üres személyvonat a megállóba, ami ugyan lassít, de nem fékez, halad szépen tovább a célirányba. Teszem hozzá, a peronon már senki nem tartózkodik a videó készítőjén kívül, szóval valahogy mégis sikerült elférniük az előző vonaton.

A történetet zárjuk egy igazi és örök érvényű klasszikussal: "Itt mindenki hülye? Itt? Mindenki!

Címkék: Vakvágány

Egyetlen jeggyel utazhatunk majd vonaton, buszon, metrón és villamoson

Dorogi László
2018.08.02.

Országos közlekedési tarifaközösség létrehozásán dolgozik a kormány, amelynek segítségével a távolsági autóbuszokon, a vonatokon és a városi járműveken egyetlen jeggyel lehet majd utazni - mondta a Magyar Időknek Mosóczi László, az Innovációs és Technológiai Minisztérium államtitkára.

Fotó: Wikipédia

Mosóczi hozzátette, az egységes menetrendi, utastájékoztatási és jegyrendszert 2020-ra szeretnék létrehozni, ami magában foglalja majd a vasúti és buszjáratok párhuzamosságainak kiszűrését, a csatlakozások biztonságos megszervezését, de azt is, hogy az ország két pontja közt utazva csak egy jegyet kelljen megváltanunk, attól függetlenül, hogy hányfajta szolgáltatást kell ehhez igénybe vennünk.

Az államtitkár elmondta, a következő ciklusban 1500 milliárd forintot költenek a vasúti kötött pályás infrastruktúra fejlesztésére, mert a kormány deklarálta, hogy a közösségi közlekedés gerince a vasút. A kormány kiemelten fontos feladatának tartja az intermodális közlekedési csomópontok fejlesztését is, mert a magyar települések jelentős részén a vasútállomás távol található a városközponttól, ami meglehetősen nehezíti a tömegközlekedés összehangolását.

Mosóczi László hozzátette, a ciklus végéig felszerelik a vasúti fővonalakat GSM-R és ETCS2 elektronikákkal, amelyeknek köszönhetően számos szakaszon akár 160 kilométer/órával is közlekedhetnek majd a vonatok.

Kérem vigyázzanak, a masiniszták távoznak

Dorogi László
2018.06.09.

Szerencsére hősünk nem a süllyedő hajót hagyta el, "csupán" egy utasokkal teli vonatot hagyott magára a puszta közepén. Hogy miért? Tanulságos történet következik!

Fotó: hampage.hu

A munkaidő bizony nagyon komoly dolog, nem véletlenül van megszabva ez jó előre és sok helyen kőbe vésve. Ez alapján tudják kiszámolni munkáltatóink elvégzett munkánk ellenértékéül szolgáló fizetésünket, ez alapján tudjuk mi magunk is megszervezni az életünket, mert pontosan tudjuk, hogy ettől eddig és attól addig kell az íróasztal, a kassza, a pult, vagy éppen a volán mögött senyvednünk.

Akadnak persze olyanok, akik véresen komolyan veszik a munkaidőt és nem hajlandóak egyetlen másodperccel sem tovább dolgozni a kelleténél. Ha belegondolunk, valószínűleg mindannyian tudunk mondani az ismertségi körünkből legalább egy olyan embert, aki annyira gyűlöli sokszor kényszerből választott hivatását, hogy egyetlen milliszekundummal sem hajlandó tovább gürizni, mint a szent határidő.

Ennek a legtöbb esetben mások isszák meg a levét, egy szerencsétlen kolléga, akinek be kell ugrania a lókötő helyett, rosszabb esetben pedig olyan emberek, akik például egy szolgáltatást vesznek, vennének igénybe. Így pedig végeredményben az egyébként sem luxusszolgáltatás szolgáltatója még azt a minimális elvárást sem tudja teljesíteni, amit már így is félve támasztunk vele szemben.

Gondolom már kitalálták, legújabb abszurd történetünknek bizony köze van a Magy Államvasutak Zrt.-hez, egészen pontosan egyik alkalmazottjukhoz, aki joggal érdemelte ki a Munka HŐSE kitüntetést. Péntek reggel a MÁV menetrend szerinti technikai problémájával küszködött a Budapest-Hatvan-Miskolc-Nyíregyháza vonalon, ezért alapvetően egy órás késéssel közlekedtek a járatok, annak ellenére, hogy az említett problémát reggel hétre elhárították. A Dália Intercity mozdonyvezetőjének talán rossz napja volt, talán bal lábbal kelt fel, talán csak elege lett a napi robotból, mindenesetre nem tolerálta éppen megfelelően a késve közlekedés tényét, ezért Füzesabony előtt a pusztába lavírozta a vonatot, ahol megállt, majd mivel munkaideje menet közben lejárt, mint aki jól végezte dolgát, leszállt és elballagott.

A döbbent utasokat a kalauz pironkodva tájékoztatta az incidensről, s az egyébként is késésben lévő vonat menetidejéhez a masiniszta hozzácsapott még fél órát, ennyi időbe telt ugyanis a pót-mozdonyvezetőnek megérkeznie a magára hagyott járműhöz. Végül az eredetileg kiírt kilenc óra helyett 10 óra 30 perckor futott be Füzesabonyba a szerelvény, pedig ekkor már Nyíregyházán kellett volna lennie. Minden bizonnyal hősünk is így gondolta ezt, ezért hagyott csapot-papot a puszta közepén. Azért arra kíváncsi lennék, hogy mit szólna hozzá, ha egy étteremben az ebédje felénél elvinné a pincér a csak megkezdett levesét és nem is hozná ki a további fogásokat, mondván lejárt a munkaideje.

Update: A MÁV a történet elterjedése után jelentős késéssel - nevezzük kivárásnak - arról tájékoztatott, hogy a megjelent hírekkel ellentétben a mozdonyvezető a szerelvényen maradt és biztosította a vonat áramellátását. A MÁV szerint biztonsági okokból szigorú szabályok vonatkoznak a vasutasokra, így a kollégájuk szakszerűen járt el, amikor kérte a leváltását.

Ezeket a cikkeket olvastad már?