Blogolj!

Az ég kék, a fű zöld, a vonatok késnek

Dorogi László

A MÁV tájékoztatása alapján 2018-ban 3,8 évnek megfelelő késést halmoztak fel a vonatok Magyarországon, ami megközelítőleg kétmillió perc késést jelent, ám az összes járatra vetített késés átlagosan csak két perc volt.

Fotó: MTI

Aki rendszeresen utazik belföldön vonattal, elképzelhetetlen, hogy legalább egyszer ne futott volna már bele egy frusztráló késésbe. Ez van, a magyar vasútvonalak nincsenek felkészülve az extrém időjárási körülményekre, nincsenek felkészülve a különböző technikai problémákra, meg egyébként is, a járműpark jelentős része van vagy ezer éves (hello Kelet-Magyarország), nincs tehát min csodálkoznunk. Az mfor.hu most a MÁV tájékoztatására hivatkozva kiszámolta, hogy tavaly kétmillió perc késést hoztak össze a társaság vonatai, ami első blikkre brutális mennyiségű elvesztegetett időnek tűnik, de ha egy kicsit az adatok mélyére ásunk, már annyira nem tragikus a helyzet.

Az országos vasúthálózaton a tavalyi évben 1 031 081 személyszállító vonat közlekedett, amelyeknek közlekedési összideje 159 év volt - ehhez viszonyítva a 3,8 évnyi késés ha nem is elhanyagolható, de nem jelentős. A MÁV tájékoztatása alapján a több mint egymillió személyszállító vonat 87 százaléka menetrend szerint érkezett meg a célállomásra, magyarul a késés a vonatok 13 százalékát érintette. 2017-ben ez az arány 12 százalék volt, szóval egy százalékkal romlott a helyzet az egy évvel korábbihoz képest, ugyanakkor 2012-ben és 2013-ban például a közlekedő vonatok 17-18 százaléka volt képtelen tartani a menetrendet, ehhez képest szignifikáns a javulás.

Ha a teljes belföldi hálózaton közlekedő összes járatra vetítjük a késéseket, akkor elmondható, hogy átlagosan csak két percet késtek a vonatok, a késésekben pedig nem csak a már említett váratlan és történelmi tényezők játszottak szerepet, hanem a korlátozásokkal járó pályafelújítási munkálatok is. Míg 2017-ben csak a Budapest-Szolnok-Debrecen-Nyíregyháza-Záhony vonal Püspökladány és Debrecen közötti szakaszán zajlott felújítási munka, 2018-ban már több elővárosi vasútvonalat is érintett hasonló átépítés, ezek pedig jelentősen megnövelték a menetidőt ezeken a szakaszokon és ezek a munkálatok 2019-ben is folytatódnak.

S bármennyit is szívjuk a MÁV vérét, a rengeteg késés és fennakadás ellenére az elmúlt három évben országos viszonylatban mintegy négymillió fővel nőtt a MÁV-START utasszáma, ráadásul ebbe a csoportba nem is tartoznak bele a díjmentesen utazó személyek. A csak vonattal utazók véleményét vizsgálva egyébként a magyar szolgáltatások az EU átlagával azonos szintűek az Európai Bizottság két főigazgatóságának megbízásából készült felmérése alapján: Magyarország a negyedik helyen szerepel a jegyvásárlás egyszerűségével kapcsolatban felállított rangsorban, a magyar utasok 93 százaléka elégedett ezzel.

https://menetterti.blogstar.hu/./pages/menetterti/contents/blog/68596/pics/lead_800x600.jpg
MÁV-START,Menet, rend
 
Feliratkozás blogértesítőre

Ha mindennap szeretnél értesülni a legfrissebb bejegyzésekről, akkor iratkozz fel a blogértesítőre.

Feliratkozom

Hozzászólások

Ezeket a cikkeket olvastad már?