Kamu adatokkal ekézi a MÁV-ot a Portfolio

Tézsévé

Sajnálatos módon régi berögződése a magyar embernek, hogy a MÁV valami ezoterikusan működő, mindig pontatlan szükséges rossz az életünkben, amivel kénytelenek vagyunk együtt élni. Divattá vált a szidása, ami nehezen kopik ki a közbeszédből, az egyértelműen javuló tendenciákat, fejlesztések pedig elfelejtjük észre venni. Remek példa erre a vérlázítóan félrevezető, pontatlan, de annál hangzatosabb Portfolio.hu hírportálon megjelent cikk, aminek már a címe is kinyitja a bicskát: „Drága, késik, nem jár, ha mégis lassú – Így is imád vonatozni a magyar”. Nem csak a mi zsebünkben nyílt ki, a MÁV illetékesei tételesen cáfolták a cikk fals állításait. Lássuk. 

A Portfolio.hu cikkének alapjául szolgáló Rail Market Monitoring Scheme felmérés eredményeit alapjaiban vitatja a vasúttársaság. Már a tanulmány kiinduló pontja is egy óriási tévedés, az elemzés a lemondott (törölt) regionális és elővárosi vonatok aránya ugyanis 2014-ben a cikkben szereplő 11,5%-os adat helyett 0,54% a valós, amely európai viszonylatban is a legjobbak közé tartozik. Téves adatot tüntettek fel pontossági menetrendszerűségként az elővárosi és regionális vonatok esetében is, mely 2014-ben 87,46% volt az anyagban szereplő 78%-kal szemben, ez pedig megfelel az iparági sztenderdek szerinti átlagnak. Nagy kérdés, hogy honnan vették ezeket a totálisan fals adatokat, de ami nagyobb baj, hogy az összehasonlítás módszertana is teljesen homályos. A Rail Market Monitoring Scheme weboldala szerint nem statisztikai adatokra hivatkoznak, hanem egy korábbi tanulmányra, illetve az adatgyűjtés „gentlemen's agreement” (?) alapon történt, ami ugye mindennek mondható, csak egzaktnak nem. Persze az apróbetűs részben mosdatja magát a cég: számos tényező befolyásolhatja egy vonat pontosságát, ráadásul nehéz összehasonlítani a különböző országok adatait, már csak azért is, mert nem azonos időszakokat dolgoz fel. Kérdezném én, hogy ebből akkor hogyan lehet megbízható, tényszerű következtetéseket levonni?! Vagy nem az volt a cél? 

Mindezek alapján elmondható, hogy Magyarország 2017-es vasúti személyszállítását már nem lehet megítélni egy vitatható forrású és metodikájú, 2012-2014-es adatokkal dolgozó tanulmányból. Tekintve, hogy az utasok számára jól érzékelhető fejlődésen ment át a vasúttársaság az elmúlt néhány évben, köszönhetően a vasúti pálya- és járműfelújításoknak, a modern motorvonat beszerzéseknek, a menetrendszerűség növekedésének, a szolgáltatási színvonal emelésére irányuló hatékony intézkedéseknek. Mindenki a bőrén érezhető, hogy a fejlesztésekkel jó irányba halad a vasútvállalat, azt az is bizonyítja, hogy 2016-ban több mint 3 millióval emelkedett a belföldi vonatok utasszáma. 

A cikkben szereplő adatok pontatlanságaira súlyos mennyiségű, de a valóságot reprezentáló táblázattal és adathalmazzal világít rá a MÁV, melyeket a terjedelmük miatt nem is másolnánk át ide, de elérhetőek a következő linken. Arra biztatunk mindenkit, hogy az ilyen és ehhez hasonló félrevezető tanulmányok helyett inkább üljenek fel egy vonatra és saját tapasztalataik alapján ítéljék meg a vasúti közlekedés állapotát. Mert ez a MÁV már nem az, ami divattá tette a szidalmazását.

https://menetterti.blogstar.hu/./pages/menetterti/contents/blog/33256/pics/14848312254342237_800x600.jpg
Hírek, információk
Feliratkozás blogértesítőre

Ha mindennap szeretnél értesülni a legfrissebb bejegyzésekről, akkor iratkozz fel a blogértesítőre.

Feliratkozom

Hozzászólások

Ezeket a cikkeket olvastad már?