Autók helyett elővárosi vasút - Budapest fellélegezhetne

Tézsévé
2016.09.23.

HÉV. Azaz, Helyi Érdekű Vasút. Szentendre, Gödöllő, Cinkota, Ráckeve, Csömör. Rengeteg helyi érdek, amely a sokszor a közös és drága üzemeltetés miatt nem kapta meg a kellő figyelmet, hiszen a klasszikus, közös lónak tejipari készítményes a háta esete forgott fenn. Ezért is mondható, hogy történelmi lehetőség adódik végre az agglomerációs közlekedés rendbetételére azzal, hogy 2017-től központi állami tulajdonba kerülnek a HÉV vonalak, mégpedig a MÁV üzemeltetésében. 

Nagyon régóta tudjuk már, hogy a kötöttpályás közösségi közlekedés egy sokkal hatékonyabb és környezetkímélőbb megoldás lehetne a napi ingázók számára, mint az autóban pöfögés (ugye általában egyedül ülünk benne, három üres ülés mellett). Már amennyiben olyan minőségű a szolgáltatás, hogy az emberek hajlandóak feladni a gépkocsi nyújtotta kényelmet. Sajnos egyelőre hazánkban még nem tartunk itt. A lassú, kényelmetlen, hangos, átlagosan 40 éves zöldszínű barátaink aranyos jelenségek, de a modern és hatékony közösségi közlekedésre már teljesen alkalmatlanok. A MÁV szerepvállalásával azonban talán van esély arra, hogy ez megváltozzon és például a váci, vagy esztergomi vonalokon megszokott (és frissen összefirkált), korszerű Flirt és Desiro vonatokhoz hasonló kocsikon utazzanak az agglomerációban élők és az oda költözők egyre nagyobb száma. Hogy tisztán lássunk, milyen lehetőségek is rejlenek ebben a műfajban, érdemes egy picit nyugatabbra tekinteni, ahol a Siemens épp most mutatja be a berlini nemzetközi vasútijármű- és közlekedéstechnikai kiállításon, az InnoTrans-on, az új elővárosi járműcsaládját (Mireo), ami egy merőben új szintet képvisel kategóriájában. Ezt mutatjuk most be, majd sorozatunkban a berlini rendezvényről és a legújabb európai vasútfejlesztési trendekről is beszélünk.

Siemens Mireo

A Mireo járműveket méretezhető, csuklós motorvonatként tervezték meg. Belső hajtással ellátott, a kocsik között elhelyezett forgóvázaival jelentős mértékű energiát takarít meg, ami nem mellesleg sokkal költséghatékonyabb megoldás a korábbi modellekhez képest. A járműszekrényt könnyű súlyú, hegesztetett, integrált alumínium héjszerkezettel tervezték meg, amely elsősorban nagy, kiterjesztett profilokon alapszik. Az utastér maximalizálása érdekében minden alkatrész a jármű tetején vagy a padló alatt kapott helyet. A korábbi modellekhez viszonyítva a javított aerodinamika és az energiahatékony alkatrészek rendkívüli mértékben csökkentik a súlyt és az energiafogyasztást, a továbbfejlesztett transzformátor és az elektrodinamikus fékrendszer pedig a vontatás hatékonyságát hivatott javítani. A kocsik tekintélyt parancsoló áramvonalas ívei nem csak gyönyörűek, de légellenállási együtthatókra is jótékony hatással vannak, így a menetzaj szinte teljesen kizárható a az utastérből. A tervezők moduláris kialakításban gondolkodtak, amelynek köszönhetően az igényeknek megfelelően növelhető, vagy csökkenthető a járatok kapacitása úgy, hogy az az elérhető maximális 140-160 km/h –s sebességet nem befolyásolja. Bravúr. A német cég a környezettudatosságot is a csúcsra járatta: jármű hasznos élettartamának végén 95 százalékban újrahasznosítható. Ennyit tehát a szerelvények külső jellemzőiről. Nem volna rossz, ha holnap egy ilyennel kiruccanhatnánk Szentendrére egyet sétálni, nem? És a belsejéről még nem is beszéltünk, de sorozatunk következő részében azt is górcső alá vesszük. Érdemes lesz visszanézni. 

Biciklisek, autósok, irány a vasút!

Tézsévé
2016.09.18.

A MÁV-tól megszokhattuk már, hogy igyekeznek a különböző nemzetkezöi tematikus napokon különböző kedvezményekkel kedveskedni az utasoknak. Nincs ez máskép most sem, az Európai Mobilitási Hét keretében díjmentesen szállíthatják kerékpárjaikat a vonatokon az utasok szeptember 16. és 22. között. Ráadásul szeptember 22-én pedig az Autómentes Napon érdemes hátrahagyni a gépkocsit, ugyanis, ha gépkocsi-tulajdonosként felmutatjuk a forgalminkat, ingyenesen utazhatnak a vasúton. 

A kedvezmények csak másodosztályon érvényesek, az első osztályú utazáshoz a kocsiosztály-különbözeti díjat meg kell fizetni, míg feláras vonat esetén a pót-, illetve helyjegy megváltása is kötelező.

 

12 vonatot firkált össze, kattant a bilincs

Tézsévé
2016.09.07.

Múltkori posztunkban beszámoltunk róla, hogy mennyi – adóforintokban is kifejezhető - kellemetlenséget okoznak mind a MÁV-nak, mind az utazóközönségnek azok az önjelölt művészek, akik érthetetlen indíttatásból telefirkálják a vonatokat. Legutóbb már ugye a vadonatúj Flirt szerelvényeket sem kímélték a váci vonalon, de megnyugtatással töltött el, hogy a rengeteg beérkezett komment is egyetértett velem abban, hogy ez már tényleg több a soknál. Szerencsére a hatóságok teszik a dolgukat: a dombóvári rendőrség lekapcsolt egy 17 éves félnótás fiatalembert, aki feltehetőleg országos rekordot állított fel azzal, hogy 12 vonatot firkált tele. 

A Dombóvári Rendőrkapitányság Nyomozó Alosztálya eljárást indított rongálás vétség elkövetésének megalapozott gyanúja miatt, a jómadarat gyanúsítottként ki is hallgatták, ahol be is ismerte a tetteit, most szabadlábon védekezhet. 

Reméljük a rendőrség gyors, határozott fellépése és a várható szigorú ítélet megfelelő elrettentő erővel fog bírni, hogy elvegye a kedvét a hasonló művészi ambíciókkal rendelkező graffitiseknek. 

Valaki mondja meg, mi a jó a graffitiben?!

Tézsévé
2016.09.02.

A székesfővárosunkban dolgozó gödi lakosként napi szinten vonatozgatok föl-alá a váci vasútvonalon. Rendkívül cinikus és kritikus ember létemre nehezen mondom ki, de maximális megelégedettséggel. Kevés késés, gyors menetidő, gyakran közlekedő járatok, kulturált kalauzok és nem utolsó sorban új vonatok jellemzik vonalat. Kézzelfogható a MÁV igyekezete, és itt már valóban elmondható, hogy közeledünk az európai színvonalú szolgáltatáshoz. Ebbe az idilli képbe próbált belerondítani a héten néhány félkegyelmű festékmágus, és „teletaggeltek” egy új Flirt szerelvényt.

„Hogy szakadnának szét sz#rás közben!” - kommentálta hírt az egyébként tanult és kulturált embernek megismert nagymamám, és a vulgaritást ugyan visszautasítva, de teljesen egyet kell hogy értsek vele. Miért jó ez? Mi az értelme ennek? Egy-két nagyon régi, rozsdamarta, vonatra már csak nyomokban emlékeztető teknőnél még azt mondom hunyorogva, hogy jó, ez az underground önkifejezés egy kéretlen, de elnézhető megnyilvánulása. Szigorúan kis mennyiségben. De ha már egyszer a MÁV adófizetői – és európai – milliárdokat sem sajnálva, komoly beruházásoknak köszönhetően új és modern járműveket ad az utasoknak, mindenki megelégedésére, akkor miért kell ilyet csinálni? Lehet nekem volt csak túl kiegyensúlyozott a fiatalkorom, de tényleg ekkora földöntúli örömöt okoz a rongálás? 

Nem beszélve arról, hogy ezeknek a kifinomult műalkotásoknak a levakarását természetesen közösen kell finanszíroznunk adóforintjainkból. Hogy érzékeltessük a dolgok súlyát: a MÁV csak 2015-ben 16 ezer négyzetméternyi járműfelületet graffiti-mentesített, ami összesen több mint húsz és fél millió forintba került. Annyira, de annyira megnézném az illetékes művészeknek az arckifejezését, ha a kezükbe lehetne adni egy, a nevükre szóló sárga csekket, amelyen kiegyenlíthetik a munkáik megsemmisítésének a költségeit. Valószínűleg vagyunk még ezzel így pár millióan.

Kővel dobta meg a vonatot – nem sokon múlott a tragédia

Tézsévé
2016.08.18.

Kis híján megvakította a mozdonyvezetőt egy felelőltlen fiú, amikor kővel dobta meg egy mozdony szélvédőjét a kónyi vasútállomáson, még augusztus 12-én. A jobb első szélvédő egyből betört, a ragasztott üveg belső rétegei szétrobbantak, a vezetőállást beterítették a szilánkok, amikből egy belement a szerencsétlen mozdonyvezető szemébe. 

Fotó: Rail Cargo Hungaria/Porpáczy Richard

Értem én, hogy gyerekkori csíny, meg villantani kell valamit a haveroknak, de mégis miféle elmebeteg megfontolásból tesz ilyet valaki? Óriási szerencse, hogy nem történt ennél komolyabb baj, belegondolni is rossz mi történne, ha menet közben kiütnék a mozdonyvezetőt és kontroll nélkül száguldana tovább a vonat, utasokkal a fedélzetén.

A rendőrök mintegy 25 perccel később a helyi sportpályánál elfogták a cselekedetének súlyáról valószínleg mit sem sejtő fiút, aki egyből beismerte tettét. Rongálás és közlekedés biztonsága elleni bűntette miatt elég kellemetlen időszak vár most rá, de reméljük tanul belőle. A mozdony vezetőjét azonnal ellátták az orvosok, sérülésének súlyosságát még vizsgálják. A mozdony sem járt sokkal jobban, több mint egymillió forint kár keletkezett benne. 

Legközelebb, mielőtt a MÁV édesanyját emlegetnénk, mert 5 percet késett a vonatunk, jusson eszünkbe ez a történet.

Vonatjegyet vegyél buszban

Tézsévé
2016.08.11.

Zseniális ötlettel állt elő a MÁV: mobilpénztárat állított üzembe, elsősorban az állandó rohanásban lévő fesztiválozó fiataloknak kedveskedve. De hogyan is kell egy ilyet elképzelni? Az új pénztárak egy mikrobuszban kaptak helyet, amelynek két pénztárablaka van, de felszerelték egy utastájékoztató monitorral is, amelyen nyomon lehet követni az aktuális menetrendet. 

A kezdeményezés múlt hét végén egy fesztiválon debütált, ahol már több mint ezren vettek jegyet, tehát azt lehet mondani az elképzelés betalált és valós piaci igényt elégít ki. A lépés teljes adta magát, hiszen a rendezvényeknek, fesztiváloknak otthont adó települések vasútállomásain gyakran nincs elég pénztárfülke a hirtelen megugró forgalom gyors kiszolgálásához, a speciális pénztárkonténer bérlése és telepítése pedig aránytalanul sokba kerülne. 

Apropó fesztiválok. A Szigetre utazóknak jó hír, hogy a rendezvény teljes időtartama alatt féláron lehet vonattal utazni. A kedvezmény bármely belföldi állomásról igénybe vehető Budapest-Keleti, Nyugati és Déli pályaudvarra, Kelenföld és Kőbánya-Kispest állomásra. Mindössze annyi a teendő, hogy jegyváltáskor jelezni kell a pénztárnál, hogy a Sziget fesztiválra utazunk, és be kell mutatni az arra szóló jegyünket, vagy karszalagunkat. A kedvezmény már tegnaptól elérhető, a visszautazást pedig a rendezvény utolsó napját követő napon, azaz augusztus 18-án éjfélig kell befejezni. A várható zsúfoltság miatt érdemes helyjegyeket váltani.

Menők lesznek a vasutasok – vagány egyenruhák

Tézsévé
2016.08.08.

Korábban már beszámoltunk róla, hogy a vonaton szolgálatot teljesítő kalauzok végre normális, funkcióiban és esztétikában is európai színvonalú formaruhát kapnak. Szerencsére a MÁV-nál nem álltak itt meg: pénztárosok, forgalmi szolgálattevők, váltókezelők, térfőnökök, ügyeletes tisztek és a mozdonyvezetők is új egyenruhában dolgozhatnak ezután. Ennek nagyon örülünk, hiszen egészen siralmas képet festettek a korábbi, elaggott felszerelések. A ruhaneműket már el is kezdték kiosztani, az új kollekció egyébként része a vasúttársaság arculatváltásának. 

Az egészen vagány MÁV-felvarrós farmerdzsekihez indigókék nadrág is jár, ennek a 98 százaléka pamut és 2 százaléka elasztán. Noha teljesen logikus, de korábban nem volt arra példa, hogy külön ruhákat biztosítson a MÁV melegebb időkre is. A 40 fokban is dolgozó férfiak egy szimpla farmer rövidnadrágot és sötétkék ingpólót kapnak, míg a hölgy kollégák női nadrágot, szoknyát, rövid illetve hosszú ujjú blúzt is magukra ölthetnek a munkakörüktől függően. A készlet része továbbá a zakó, a szövetmellény és a rövid, illetve hosszú ujjú ing a férfiaknak. Természetesen tányérsapkát is kapnak a dolgozók, méghozzá kék és vörös színben.

Cudar időben az előbb felsoroltak mellett esőköpenyt és télikabátot is kapnak a dolgozók, előbbit már most kiosztják, utóbbit pedig szeptemberben. 

Jó látni, hogy a MÁV-nál van elhatározás, forrás és végső soron cselekvés az ügyben, hogy érdemben javítsák az egyébként meglehetősen nehéz és kimerítő munkaköröket ellátó dolgozók munkakörülményeit. Így a járműpark folyamatos fejlődésével párhuzamosan, az egyébként a MÁV arculatát és az utazás élményét is szorosan befolyásoló egységes megjelenést is végre európai színvonalúra emelik.

 

Az index, a migránsok meg a vasút

Tézsévé
2016.08.03.

Miután tavaly a késések miatt összesen 110 milliós kártérítést volt kénytelen kifizetni 12 ezer utasának a MÁV, idén sikerült kicsit összeszednie magát a nemzet vasúttársaságának. Az első hat hónapban ugyanis már csak 5,5 millió átalány-kártérítést kellett kifizetniük.

Egyről nem írnak. A tavalyi horribilis tétel majd 90 százalékát a migránsok miatti káosz tette ki. Tudják, amikor elfoglaltak pályaudvart, vonatot, miegymást.

De hát olyan jó belerúgni mindenbe, ami az utunkba kerül. Főleg, hogy fölöslegesnek érezzük a valóságalap és a mögöttes indokok vizsgálatát. Rúgjunk a MÁV-ba, gondolták indexék, csak közben seggbe rúgták magukat. Mert csak azt az apróságot felejtették el megírni, hogy a tavalyi horribilis összegű kártérítések zöme a migránsok miatt volt. Minek is, akkor nem akkora a rúgás…

Mert a játék másról szól. A titokzatos (vagy nem is annyira titokzatos?) tulajdonos miniszter-utálatáról. Meg arról, hogy a MÁV-téma kattintást hoz.

És ilyenkor már tökmindegy, hogy igazat írtak-e, vagy sem.

Jó hírnév, bizalom, legtöbb magyar munkavállalót foglalkoztató vállalat? Ugyan már! A lényeg, hogy ha egy selyemhernyó öngyilkos lesz Bélatelepen, akkor az lehetőleg úgy legyen hír, hogy a cég vezérkara legyen a hibás, mert a felmelegedett síneket nem hűtötték le mielőtt a migrák odafeküdtek volna határsértéstől fáradt testükkel.

Elképesztő.

Új szakszervezetet alapítanak a jegyvizsgálók?

A jegyvizsgálók tömeges megbetegedésének a megszervezése, a két kirúgott kalauz meghurcolása és a szolidaritási akció meghirdetésének időzítése nem véletlen. De mi van, ha a jegyvizsgálók rájönnek arra, hogy milyen mocskos és öncélú játékhoz használja fel őket erkölcstelenül – érdekvédelem címén – a szakszervezet? És alapítanak egy újat, maguknak…

Blogunk megbízható információi szerint rendesen kiverte a biztosítékot vasutas körökben az urizáló VDSZSZ-alelnök, Bárány Balázs 1.500.000 forintos fizetéséről (is) szóló múlt heti cikkünk, amelyben alapvetően arról írtunk, hogy mi húzódik a sajtóban megtúráztatott – és a szakszervezet által lehetetlen helyzetbe hozott – két kirúgott jegyvizsgáló történetének hátterében. Olyannyira kiborultak a kalauzok, hogy a VDSZSZ-ből kiválva, új szakszervezet létrehozásán munkálkodnak.

De miért is? Hagyatkozzunk szigorúan a tényekre és nézzük, hogy mi az, amit most biztosan tudunk?
Június 23-án és 24-én gyanús és tömeges megbetegedést jelentenek a Nyugati pályaudvaron a jegyvizsgálók. A rejtélyes vírust a VDSZSZ kezdi el terjeszteni honlapján, hiszen június 24-én még be is számol róla, íme:

„Tömegesen betegednek meg a vasutasok: a súlyos létszámhiány miatt bizonytalanná válhat a vonatok közlekedése! A létszámhiány okozta folyamatos túlterhelés, a borzalmas munkakörülmények, a munkáltató pressziója az utasításellenes munkavégzésre, az egyre gyakoribb bántalmazások miatti veszélyérzet bizony mind-mind könyörtelenül megkéri az árát. Ráadásul, a munkáltatók eközben arra törekednek, hogy a vasutasok megosztásával az amúgyis nagyon alacsony jövedelmekből még kevesebbet faragjanak. Ezt persze nem lehet a végtelenségig folytatni, nem is maradt el a következménye: június 23-án a Nyugatiban tucatszám betegedtek meg az utazók”.

Mit tesz Isten, pont ezen a napon (24-én) két vezető jegyvizsgáló – a VDSZSZ honlapjáról tudjuk a nevüket: Kovács Anna és Németh Zsolt – vasútbiztonsági okokra és a szabályok betartására hivatkozva megtagadja az adott vonat továbbítását, arra második vonatkísérő nélkül egyikőjük sem hajlandó. Csakhogy kollégáik épp a rejtélyes megbetegedésből lábadoznak otthon, nincs, aki beugorjon másodiknak…
Mivel a két jegyvizsgáló rendkívüli helyzetben, az utolsó pillanatban tagadja meg a vonat továbbítását – biztonsági okokra hivatkozva – ezért a MÁV-START elbocsátja őket. (A biztonságos vonatközlekedtetés szabályait az F.2. Forgalmi Utasítás tartalmazza, amely szerint „a vonatok közlekedhetnek mozdonyvezetővel és egy vagy több vonatkísérővel”. Azaz az egy fővel való közlekedés a NKH által jóváhagyott szabályzat értelmében biztonságos. A munkaügyi bíróság majd eldönti, hogy kinek van igaza, de az nemcsak a bepalizott jegyvizsgálók sorsát fogja eldönteni, hanem az egész akcióban „a báránybőrbe bújt farkas” szerepét játszó szakszervezeti alelnökét is. A havi másfél millát hazavivő, a balhék tetőzésekor érdekvédő hasát süttető Bárány Balázsét).

De, mielőtt bárki azt gondolná, hogy itt csak „Bárányra utazunk”, nézzük tovább a tényeket:
A MÁV-START májusban a jegyvizsgálókat érintő foglalkoztatási és bérreformot indított, melynek több lényeges eleme van. Az egyik, hogy a korábbi több túlórából eredő többletkereseten felül átlagosan nettó 11 ezer forinttól 25 ezer forintig terjedő összegű plusz keresetet biztosít a jegyvizsgálók számára. A másik, hogy a jegyvizsgálók szabadon dönthetnek: az új vagy a régi foglalkoztatási rendszerben akarnak-e maradni. Erről a problematikáról és a szakszervezetek öncélú asztalfelrúgásáról már akkor írtunk itt a CSVM blog információira hagyatkozva.
Az, hogy a munkáltató ebben az esetben (is) felnőttként kezelte a munkavállalókat, s rájuk bízza (bízta) a döntést, nem pedig a Gaskó-botrányban hiteltelenné vált VDSZSZ vezetésére, kiverte a biztosítékot a szakszervezetnél. Bárány Balázs már a bérreform elutasításának napján, május 27-én kilátásba helyezi, hogy „a jegyvizsgálók joggal fontolgatják, hogy csak akkor fogják elvinni a vonatot, ha nem egyedül kell rajta szolgálatot teljesíteni”. (És lám, egy hónap múlva fontolgatták is... Ugyanerre a szolgálatmegtagadásra szólítja fel a jegyvizsgálókat a bántalmazásokra hivatkozva is, pedig pont a bérreform adna lehetőséget a nagyobb létszámú fedélzeti szolgálatteljesítésre is…).

És itt van az a pont, amikor elfogyott a Jobbik és a Népszabadság köreiben oly otthonosan mozgó Bárány Balázs eszköztára (tömeges megbetegedés megszervezése, a jegyvizsgálók meghurcolása és a szolidaritási mozgalom meghirdetésének időzítése). Ezek nem véletlenek, hiszen az idő a VDSZSZ számára rendkívül sürgető, hogy teljesítsék megbízóik alapvető céljait: a közlekedésszervezés megnehezítését, ellehetetlenítését.

Bárány Balázs

Merthogy (miként az a MÁV-START hírleveléből kiderül) a közel 2700 jegyvizsgáló közül már több mint 600-an mutattak cokit Bárányéknak, és döntöttek az új bérrendszerbe történő átlépés mellett. Bár ez még nem nevezhető átütő sikernek, de a folyamat visszafordíthatatlanul elindult és a VDSZSZ semmitől sem visszariadva mindent meg is tesz azért, hogy megállítsa ezt: nyakukon a hurok, hiszen az augusztusi és szeptemberi bérkifizetés után várhatóan még többen fognak átlépni a többletbért jelentő új rendszerbe, a felsülés pedig Bárány Balázs feneke alól könnyen kihúzhatja az alelnöki széket (meg a másfél milliós havi fizut). Vannak olyan területek, ahol már most 80%-os az átlépők aránya, onnan még az érdekképviseletek is a pozitív visszajelzésüket adták a vállalat felé. (Nyilván halkan, még név nélkül, mert ők is félnek a szakszervezeti vezetés következményeitől.)

És ez a VDSZSZ végét jelenti. A jegyvizsgálók meg nem hülyék (nagyon nem), és már rájöttek arra, hogy mocskos játékhoz használta fel őket – „érdekvédelemre” hivatkozva és igencsak erkölcstelen módon – a VDSZSZ vezetése. Érdekvédelemre természetesen szükség van, de nem ezzel a saját politikai karrierjét építgető Bárány-bagázzsal, így lépnek és egy új szakszervezeti mozgalmat indítanak.
Nem a tengerparton, nyaralás közben, hanem Magyarországon.

Szakszervezeti szórakozás havi másfél millás fizuért

Nem minden úgy van ám, aminek látszik. Ezúttal is szenzációhajhászás áldozata lett a nemzeti vasúttársaság. De még inkább 2 jegykezelő, akik állásukat vesztették, mert felültek a saját politikai pecsenyéjüket sütögető vasutas, szakszervezeti vezetők heccelésének. Akik könnyen játszanak, hiszen a VDSZSZ-alelnök havi bére a MÁV-nál 1.5 millió forint…

Két vezető jegyvizsgálót is kirúgott a MÁV, mivel létszámhiány miatt nem indították el a vonatot – írja a Blikk (meg erre hivatkozva az index.hu). „Mondtam, hogy kolléga nélkül nem vállalom, vegyenek le egy vagont, vagy nem indítom a vonatot. Baleset esetén engem vonnak felelősségre, és a kollektív szerződés sem engedi az ilyet” – mondta Németh Zsolt jegyvizsgáló a lapnak, hozzátéve, hogy őt egy 160 méter hosszú szerelvényen hagyták egyedül, márpedig egyedül nem képes belátni a vonatot az elejétől a végéig. Ha kiadja az engedélyt az indításra, miközben valaki még lekászálódik a csomagokkal a lépcsőn, az utast elsodorhatja a vonat, tragédia történhet. A férfit egy másik, hasonlóan járt jegyvizsgálóval együtt elküldték a vasúttársaságtól.

Ezeket a cikkeket olvastad már?