Armageddon versus Vectron

Tézsévé

Miközben Budapesten megjelent az armageddon (vagyis a régóta nem látott özönvíz szerű eső), az alatt Sopronba begördült a szupermodern Siemens Vectron mozdonyt. Egy kürtszó és más semmi, legyinthetnénk, ha csak a tényleges átvételre gondolnánk, de ami ennél azért sokkal fontosabb és szembeszökőbb volt, az maga a körítés. Pontosabban: annak eleganciája. 

Blogunk már áprilisban jelezte, hogy a GYSEV a Siemens jóvoltából új, modern Vectron MS típusú mozdonyokkal gazdagodik, aminek első darabját május 23-án délben, a soproni pályaudvar első vágányán át is adtak a német cég hazai és osztrák képviselői.

Dr. Ludvig László

Volt fúvószenekar – naná, minden valamire való vasúti dzsemborin, átadáson, ünnepségen nélkülözhetetlen a tuba meg a dob és a cintányér -, voltak beszédek – mit is érne egy átadás beszéd nélkül? –, meg maga a nép. Szokványos forgatókönyv, szokványos protokoll.

De!

Mégis az egész valahogy annyira természetes volt.

Senki sem cifrázta túl – se magyar, se osztrák, se helyi, se pesti –, az emelkedettség és az öröm uralt mindent, de egyetlen másodperccel sem volt hosszabb az elviselhetőnél, és magyar pályaudvaron szinte szokatlan módon a mozdony is pontosan érkezett.

Az ünnepség szép, elegáns, a mozdony meg hasznos volt. Apró, de fontos öröm.

Pedig nagyágyúk álltak a mozdony mellett. Dr. Mosóczi László (helyettes-államtitkár, NFM) – aki beszédében elmondta, hogy a vasúti járműpark cseréje nagy erőkkel zajlik, a kormány 2020-ig 1500 milliárd forintot költ a teljes vasúti rendszer korszerűsítésére, átalakítására –,házigazdaként a GYSEV Zrt. vezérigazgatója, Kövesdi Szilárd (GYSEV Zrt.), Dr. Ludvig László (Siemens Zrt. Mobility divíziójának vezetője) és Dr. Karl Strasser (az osztrák Siemens AG Vasúti fővonali és városi közlekedési egységének vezetője) is. Ebből is látszik, hogy a hazai vasúttörténet egyik mérföldkövéhez értek Nyugat-Magyarországon.

Az, hogy a szerződésben vállalt határidő előtt megérkezhettek a szerelvények, többek között annak is volt köszönhető – ahogy dr. Ludvig László, a Siemens Zrt. Mobility divíziójának vezetője fogalmazott –, hogy „nagy volt a sietség, múlt hét szerdán és csütörtökön Szécsey István, Gavallér László és Uri János kollégáim még a szükséges próbákat és hatósági vizsgákat végezték az NFM részéről Iványi Zoltán és Szeleczky Norbert urakkal”. Így aztán a GYSEV és a magyar utasok is hamarosan használatba vehetik a mozdonyokat, amelyek – Ludvig elmondása és reményei szerint – mind a társaság, mind a közönség (elvégre értük lenne minden) nagy megelégedésre fognak szolgálni.

Már csak azért is, mert Európában 29 vasúttársaságnál, összesen 490 darab Vectron teljesít szolgálatot. A Taurus becenéven ismert Eurosprinterekből, vagyis a Vectron elődjéből a GYSEV is vett már 5 darabot. A márciusban megrendelt 5 Vectron mellett már az opciós jogot is lehívta a vasúti vállalat  további 4 Vectron AC típusú mozdonyra, így összesen 9 db Vectron mozdonyt szállít a Siemens a GYSEV-nek. Ez már talán több is, mint egy „beginning of the beautiful friendship”.

A tapasztalat megvan, hiszen a Siemens immáron 130 éve járul hozzá a vasúti közlekedés modernizációjához. Hogy miként? Például úgy, hogy kísérleti jelleggel 1887-ben állították forgalomba Budapesten az ország első villamosait. S ha már főváros: több mint 120 éve épült meg a kontinens első földalatti vasútja, amelyhez a Siemens szállította a kocsik villamos berendezéseit és a teljes vonal jelző- és biztosítóberendezéseit. De ha visszatérünk a vasúthoz, akkor láthatjuk azt az úttörő szerepet, amit a hazai vasúti közlekedésben is játszottak: 1868 és 1890 között számos Siemens & Halske rendszerű biztosítóberendezést helyeztek forgalomba.

Azóta is aktív szereplői a vasút-automatizálásnak és villamosításának, például a legutóbbi időkben az európai korridorokon telepítettek ETCS Level 2 vonatbefolyásoló rendszert.
Szóval a Siemens stabil.

A Vectronok már a GYSEV-et szolgálják és a külcsínben sem esnek túlzásokba.

Megérte elmenni.

Már csak az armageddon miatt is. (Bár azt akkor még nem tudhattuk..).

http://menetterti.blogstar.hu/./pages/menetterti/contents/blog/38876/pics/14962432946311871_800x600.jpg
Feliratkozás blogértesítőre

Ha mindennap szeretnél értesülni a legfrissebb bejegyzésekről, akkor iratkozz fel a blogértesítőre.

Feliratkozom

Hozzászólások

Ezeket a cikkeket olvastad már?