Kamu adatokkal ekézi a MÁV-ot a Portfolio

Tézsévé

Sajnálatos módon régi berögződése a magyar embernek, hogy a MÁV valami ezoterikusan működő, mindig pontatlan szükséges rossz az életünkben, amivel kénytelenek vagyunk együtt élni. Divattá vált a szidása, ami nehezen kopik ki a közbeszédből, az egyértelműen javuló tendenciákat, fejlesztések pedig elfelejtjük észre venni. Remek példa erre a vérlázítóan félrevezető, pontatlan, de annál hangzatosabb Portfolio.hu hírportálon megjelent cikk, aminek már a címe is kinyitja a bicskát: „Drága, késik, nem jár, ha mégis lassú – Így is imád vonatozni a magyar”. Nem csak a mi zsebünkben nyílt ki, a MÁV illetékesei tételesen cáfolták a cikk fals állításait. Lássuk. 

A Portfolio.hu cikkének alapjául szolgáló Rail Market Monitoring Scheme felmérés eredményeit alapjaiban vitatja a vasúttársaság. Már a tanulmány kiinduló pontja is egy óriási tévedés, az elemzés a lemondott (törölt) regionális és elővárosi vonatok aránya ugyanis 2014-ben a cikkben szereplő 11,5%-os adat helyett 0,54% a valós, amely európai viszonylatban is a legjobbak közé tartozik. Téves adatot tüntettek fel pontossági menetrendszerűségként az elővárosi és regionális vonatok esetében is, mely 2014-ben 87,46% volt az anyagban szereplő 78%-kal szemben, ez pedig megfelel az iparági sztenderdek szerinti átlagnak. Nagy kérdés, hogy honnan vették ezeket a totálisan fals adatokat, de ami nagyobb baj, hogy az összehasonlítás módszertana is teljesen homályos. A Rail Market Monitoring Scheme weboldala szerint nem statisztikai adatokra hivatkoznak, hanem egy korábbi tanulmányra, illetve az adatgyűjtés „gentlemen`s agreement” (?) alapon történt, ami ugye mindennek mondható, csak egzaktnak nem. Persze az apróbetűs részben mosdatja magát a cég: számos tényező befolyásolhatja egy vonat pontosságát, ráadásul nehéz összehasonlítani a különböző országok adatait, már csak azért is, mert nem azonos időszakokat dolgoz fel. Kérdezném én, hogy ebből akkor hogyan lehet megbízható, tényszerű következtetéseket levonni?! Vagy nem az volt a cél? 

Mindezek alapján elmondható, hogy Magyarország 2017-es vasúti személyszállítását már nem lehet megítélni egy vitatható forrású és metodikájú, 2012-2014-es adatokkal dolgozó tanulmányból. Tekintve, hogy az utasok számára jól érzékelhető fejlődésen ment át a vasúttársaság az elmúlt néhány évben, köszönhetően a vasúti pálya- és járműfelújításoknak, a modern motorvonat beszerzéseknek, a menetrendszerűség növekedésének, a szolgáltatási színvonal emelésére irányuló hatékony intézkedéseknek. Mindenki a bőrén érezhető, hogy a fejlesztésekkel jó irányba halad a vasútvállalat, azt az is bizonyítja, hogy 2016-ban több mint 3 millióval emelkedett a belföldi vonatok utasszáma. 

A cikkben szereplő adatok pontatlanságaira súlyos mennyiségű, de a valóságot reprezentáló táblázattal és adathalmazzal világít rá a MÁV, melyeket a terjedelmük miatt nem is másolnánk át ide, de elérhetőek a következő linken. Arra biztatunk mindenkit, hogy az ilyen és ehhez hasonló félrevezető tanulmányok helyett inkább üljenek fel egy vonatra és saját tapasztalataik alapján ítéljék meg a vasúti közlekedés állapotát. Mert ez a MÁV már nem az, ami divattá tette a szidalmazását.

http://menetterti.blogstar.hu/./pages/menetterti/contents/blog/33256/pics/14848312254342237_800x600.jpg
Hírek, információk
Feliratkozás blogértesítőre

Ha mindennap szeretnél értesülni a legfrissebb bejegyzésekről, akkor iratkozz fel a blogértesítőre.

Feliratkozom

Hozzászólások

Ezeket a cikkeket olvastad már?