Az első villamos már elindult...

Tézsévé

…felénk. Mégpedig 1887-ben, és – aki esetleg nem tudná – az ország első villamosa Budapesten egy Siemens Halske szerelvény volt. És ez még csak a kezdet volt. Kilenc évvel később, 1896-ban pedig Európa első földalatti vasútjához – „sárga kisföldalatti” – a kocsik villamos berendezéseit szintén ez a cég szállította. És biztos, ami biztos alapon a Siemensnek köszönhetjük ennek a vonalnak a jelző- és biztosítóberendezéseit is.

Ludvig László

De – szerencsére – nem a XIX. század végéig kell visszatekintenünk, ha német cég magyarországi jelenlétére akarunk bukkanni, hiszen a most folyó szakmai kihívásokról és feladatokról – legfőképpen arról, hogy innovatív szemléletmódjuk miként formálja a holnap közlekedését is találtunk információt. Mégpedig a Magyar Közlekedés egyik tavalyi számában, amelyben Ludvig László divízióvezető beszélt a jelenről, de még inkább a jövőről.

És ez mondjuk nem mellékes, tekintve, hogy a vállalat ma a hazai kötöttpályás közlekedés stabil beszállítója.

Érdekes kettősség a magyar nyelvben a kötött (pálya) és a mobilitás szavak ilyetén összefonódása, de a Siemensnél – még szép! – nem az etimológián gondolkodnak. Ludvig nem kertel, határozottan vallja, hogy a mobilitás mérhetően nő: a városok lakossága két fővel gyarapszik másodpercenként, így egyre több ember és áru mozog a városok között, elsősorban vasúton és közúton.

„2030-ra az elővárosi vasúti közlekedést használó utasok száma napi 6-ról 10 millióra fog nőni Németországban, 2050-re pedig a vasúti árufuvarozás kapacitása az USA-ban évi 4 milliárd tonnára bővül. Közúton az átlagsebesség a legtöbb nagyvárosban kevesebb, mint 20 km/h, és ez akár tovább csökkenhet. 2030-ra az autók száma háromszorosára nő Indiában, négyszeresére Indonéziában és tízszeresére Kínában”. 

Így aztán már érthető Ludvig László logikája, miszerint a fejlesztések fókuszában a kapacitás növelése, a környezet védelme és a biztonság garantálása áll – egyre szűkülő költségvetések mellett. És ez nem megy a digitalizáció tényleges használata nélkül. Ez a szemléletváltás az energetikai céget sem kerülte el. Míg a „fizikai” világban a Siemens által telepített bázis 300 ezer összekapcsolt eszközben ölt testet, addig a virtuálisban havonta több mint 17 terabájtnyi adat nyújtotta információ alapján tevékenykedik. És most kedveskedünk a szakembereknek pár konkrét adalékkal arra nézvést, hogy mely területeken mozognak otthonosan: ilyen a közlekedésirányítás (komplex központok; új, web alapú közúti forgalomirányítás), a flottamenedzsment (például gördülőállomány, a berendezések és az infrastruktúra távoli diagnosztikája és karbantartás), valamint a hatékony hálózatok (különböző közlekedési eszközökre vonatkozó információk, útvonaltervezés, foglalások integrálása) működtetése. 

Itt tartunk most. Első körben ennyi. A jövő egy önálló posztot is megér.

Megírjuk.

 

http://menetterti.blogstar.hu/./pages/menetterti/contents/blog/32970/pics/14836196936976473_800x600.jpg
Feliratkozás blogértesítőre

Ha mindennap szeretnél értesülni a legfrissebb bejegyzésekről, akkor iratkozz fel a blogértesítőre.

Feliratkozom

Hozzászólások

Ezeket a cikkeket olvastad már?