InnoTrans 2016: Síndiagnosztikában magyarok a legjobbak

Tézsévé

Folytatjuk helyszíni beszámolónkat az InnoTransról, ezúttal hazai vizekre evezve. A berlini rendezvényen Dávid Ilona, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója mutatta be a magyar vasúti járműgyártás legújabb vívmányát, ami tényleg a világ élvonalába tartozik. A “kicsike” FMK-008 névre hallgat, és ő Európa legjobb síndiagnosztikai mérővonata. 

A MÁV-START szakemberei a MÁV Központi Felépítményvizsgáló (KFV) Kft. megrendelésére tervezték meg és gyártották le az új, kétrészes, dízel-hidraulikus erőátvitellel rendelkező síndiagnosztikai mérővonatot. Az FMK-008 mérőkocsija (az FMK rövidítés jelentése: Felépítmény Mérő Kocsi) már üzembe helyezési engedéllyel is rendelkezik, tavaly megkezdte a síndiagnosztikai méréseket Magyarországon és Ausztriában. 

A járművet a MÁV magyar cégek közreműködésével fejlesztette és a gyártást is Magyarországon végezték a szolnoki járműjavítóban. A szerelvény egy mérőkocsiból és az azt vontató motorkocsiból áll. Amikor nem végez méréseket 120 kilométer per órával is képes haladni, de a munkavégzés során is impresszív, 70 kilométeres per órás tempóval tud közlekedni. Érdekesség, hogy a mérőkocsi a motorkocsival és más vontatójárművel egyaránt vontatható, a szóló motorkocsi kapcsolt végén is kialakítottak egy segéd-vezetőfülkét, így az mindkét irányba képes közlekedni.

A vonatkocsi munkába állásával sokkal könnyebben felderíthetőek lesznek a sínkárosodási hibák és lecserélhető lesz az elöregedett síndiagnosztikai járműpark. Az FMK-008 –ast a méréshez szükséges műhelyeken, mérőtermen, mérővíztárolón, a vezetőfülkéken, a járművezérlésen, a vonatbefolyásoló és éberségi berendezésen túl szociális helyiségekkel is ellátták, amelyek a mérőszemélyzet tagjainak hosszabb, otthonuktól távoli munkavégzését teszik lehetővé. A szerelvény klimatizált belső terekkel rendelkezik, továbbá mindegyik járművön, azaz a motorkocsin és a mérőkocsin is található egy-egy vákuum WC, illetve zuhanyzó. Fentieken kívül van konyha és hálófülke is.

Műszereket tekintve a legkorszerűbb technika áll rendelkezésre: ultrahangos mérőrendszer a sínek szabad szemmel nem látható belső anyaghibáinak feltárására szolgál, az örvényáramos mérőrendszer pedig a sínek felületén jelentkező hajszálrepedéses hibákat vizsgálja. A MÁV KFV saját fejlesztésű, hullámos sínkopásmérő rendszerét is telepítették a járműre, és a közeljövőben egy sínprofilmérő berendezés beszerzését is tervezik. Az FMK-008 által végzett vizsgálati eljárások a síndiagnosztika területén a legfontosabbaknak számítanak. Ez azt is jelenti, hogy a MÁV KFV a közép-európai térség síndiagnosztikájában elfoglalt vezető helyét ezzel a korszerű járművel és a magas színvonalú diagnosztikai szolgáltatásával továbbra is szeretné megőrizni.

A jármű a vasútbiztonság fenntartása érdekében rendszeres pályafelügyeleti méréseket végez. A mérőrendszerek kialakításához és fejlesztéséhez a MÁV KFV szakembereinek hosszú évek alatt összegyűjtött tapasztalata adta a szakmai alapot.
 

Az InnoTrans kiállításon mind a szaksajtó, mind a többi kiállító cég a jármű csodájára járt, általános elismerés övezte a bemutatót. Igazán büszkék lehetünk, hogy a közösségi közlekedés fejlesztéséhez kapcsolódó egyik kulcsterületen ma nem létezik jobb a magyaroknál.

 

http://menetterti.blogstar.hu/./pages/menetterti/contents/blog/31428/pics/14780022978047489_800x600.jpg
Hírek, információk
Feliratkozás blogértesítőre

Ha mindennap szeretnél értesülni a legfrissebb bejegyzésekről, akkor iratkozz fel a blogértesítőre.

Feliratkozom

Hozzászólások

Ezeket a cikkeket olvastad már?