Autók helyett elővárosi vasút - Budapest fellélegezhetne

Tézsévé

HÉV. Azaz, Helyi Érdekű Vasút. Szentendre, Gödöllő, Cinkota, Ráckeve, Csömör. Rengeteg helyi érdek, amely a sokszor a közös és drága üzemeltetés miatt nem kapta meg a kellő figyelmet, hiszen a klasszikus, közös lónak tejipari készítményes a háta esete forgott fenn. Ezért is mondható, hogy történelmi lehetőség adódik végre az agglomerációs közlekedés rendbetételére azzal, hogy 2017-től központi állami tulajdonba kerülnek a HÉV vonalak, mégpedig a MÁV üzemeltetésében. 

Nagyon régóta tudjuk már, hogy a kötöttpályás közösségi közlekedés egy sokkal hatékonyabb és környezetkímélőbb megoldás lehetne a napi ingázók számára, mint az autóban pöfögés (ugye általában egyedül ülünk benne, három üres ülés mellett). Már amennyiben olyan minőségű a szolgáltatás, hogy az emberek hajlandóak feladni a gépkocsi nyújtotta kényelmet. Sajnos egyelőre hazánkban még nem tartunk itt. A lassú, kényelmetlen, hangos, átlagosan 40 éves zöldszínű barátaink aranyos jelenségek, de a modern és hatékony közösségi közlekedésre már teljesen alkalmatlanok. A MÁV szerepvállalásával azonban talán van esély arra, hogy ez megváltozzon és például a váci, vagy esztergomi vonalokon megszokott (és frissen összefirkált), korszerű Flirt és Desiro vonatokhoz hasonló kocsikon utazzanak az agglomerációban élők és az oda költözők egyre nagyobb száma. Hogy tisztán lássunk, milyen lehetőségek is rejlenek ebben a műfajban, érdemes egy picit nyugatabbra tekinteni, ahol a Siemens épp most mutatja be a berlini nemzetközi vasútijármű- és közlekedéstechnikai kiállításon, az InnoTrans-on, az új elővárosi járműcsaládját (Mireo), ami egy merőben új szintet képvisel kategóriájában. Ezt mutatjuk most be, majd sorozatunkban a berlini rendezvényről és a legújabb európai vasútfejlesztési trendekről is beszélünk.

Siemens Mireo

A Mireo járműveket méretezhető, csuklós motorvonatként tervezték meg. Belső hajtással ellátott, a kocsik között elhelyezett forgóvázaival jelentős mértékű energiát takarít meg, ami nem mellesleg sokkal költséghatékonyabb megoldás a korábbi modellekhez képest. A járműszekrényt könnyű súlyú, hegesztetett, integrált alumínium héjszerkezettel tervezték meg, amely elsősorban nagy, kiterjesztett profilokon alapszik. Az utastér maximalizálása érdekében minden alkatrész a jármű tetején vagy a padló alatt kapott helyet. A korábbi modellekhez viszonyítva a javított aerodinamika és az energiahatékony alkatrészek rendkívüli mértékben csökkentik a súlyt és az energiafogyasztást, a továbbfejlesztett transzformátor és az elektrodinamikus fékrendszer pedig a vontatás hatékonyságát hivatott javítani. A kocsik tekintélyt parancsoló áramvonalas ívei nem csak gyönyörűek, de légellenállási együtthatókra is jótékony hatással vannak, így a menetzaj szinte teljesen kizárható a az utastérből. A tervezők moduláris kialakításban gondolkodtak, amelynek köszönhetően az igényeknek megfelelően növelhető, vagy csökkenthető a járatok kapacitása úgy, hogy az az elérhető maximális 140-160 km/h –s sebességet nem befolyásolja. Bravúr. A német cég a környezettudatosságot is a csúcsra járatta: jármű hasznos élettartamának végén 95 százalékban újrahasznosítható. Ennyit tehát a szerelvények külső jellemzőiről. Nem volna rossz, ha holnap egy ilyennel kiruccanhatnánk Szentendrére egyet sétálni, nem? És a belsejéről még nem is beszéltünk, de sorozatunk következő részében azt is górcső alá vesszük. Érdemes lesz visszanézni. 

http://menetterti.blogstar.hu/./pages/menetterti/contents/blog/30437/pics/14746156528749513_800x600.jpg
Hírek, információk
Feliratkozás blogértesítőre

Ha mindennap szeretnél értesülni a legfrissebb bejegyzésekről, akkor iratkozz fel a blogértesítőre.

Feliratkozom

Hozzászólások

Ezeket a cikkeket olvastad már?