Kisvárdára (is) érdemes LESZ vasúttal menni

Tézsévé

Kisvárda. Csirkék, kisebbségi (határon túli magyar) színházi fesztivál, Nemzeti érték gála, focicsapat, végre a keleti végeken is funkcionáló fesztiválközpont (LESZ), meg egy elhanyagolt vasútállomás a „világ végén”. Mert, ugye, amikor a nagy, hős és még ki tudja milyen Szovjetunióba kellett vinni a lejárt szavatosságú konzervet meg Kádár Jánost vonattal, akkor felértékelődött ám Budapest-Szolnok-Záhony vasútvonal. Amelynek egyik állomása speciel a kisvárdai. Amely eleddig a teherforgalom igényeinek igyekezett megfelelni, az utasok biztonságát és kényelmét szolgáló emelt peronok, aluljárók építése – nem meglepő módon – elmaradt. 

Időközben a körülmények (meg a történelmi helyzetek) megváltoztak, a teherforgalom visszaesett, a személyforgalomban pedig a szolgáltatási színvonal emelése és a biztonság került előtérbe. Eddig alapvetően duma szintjén, az elmúlt négy-öt évben már a gyakorlatban is. Olyannyira, hogy megérett a helyzet (és pénz is kerül hozzá) Kisvárda vasútállomás komplex fejlesztésére – az elkövetkezendő 2 esztendőben.

Időszerű. Nem csak a mai Vasutasnap miatt, hanem mert a jelenlegi állomáson történő közlekedés kellően kaotikus – sajnos – baleset-, sőt életveszélyes. Éppen ezért lehet mondani bármit, de a projekt elsődleges célja csökkenteni, illetve megelőzni a – nem ritkán halálos kimenetelű – vasúti baleseteket, illetve megoldást kínálni az állomás területén történő biztonságos közlekedésre. (Mert ugye a biciklit át kell tolni a vágányokon, hogy gyorsabban hazajussunk és egyéb tragikus kalandok…).

biciklit toló néni a vágányokon

jelenlegi állomásépület

Gondolnánk ez egyszerű. De nem! A tanulmányterv több változatot dolgozott ki – figyelembe véve az állomási vágányok és az utasforgalmi peronok számát, illetve hosszát. A különböző változatok műszaki és gazdasági elemzése után a szigetperonos elrendezésre esett a választás. Komoly megalapozottsággal, hiszen a szakemberek a távlati forgalmi és menetrendi struktúrát vették alapul, amikor meghatározták az állomási vágánykapcsolatok ideális kialakítását, de nem voltak restek számítógépes forgalmi szimulációs vizsgálattal ellenőrizni a váltók, vágányszakaszok használatának intenzitását sem – így pontosabban lehet tervezni azok fenntartási és csere időtartamát.

Ez szép, ez lesz bent. Na, de kint marad minden? Látványberuházás, vagy valódi és nem csak szavakban, hanem ténylegesen komplex megújulás lesz 2018 nyarára?

cangás látványterv, utcafront

A tervek szerint a gyalogosan, kerékpárral, autóval, illetve busszal vagy vonattal érkező utasok részére könnyen átlátható, korszerű elrendezésű – a megközelítésben, parkolásban és tartózkodásban életképes –megoldásokat biztosít majd a jövő, ami a kisvárdai vasútállomásnak a tetejében még egyedi arculatot is kölcsönöz. Mégpedig belátható időn belül, mert az állomás megközelítésének javítására első lépésként egy 36 + 2 (mozgáskorlátozottak részére) férőhelyes parkoló és kapcsolódó út létesül. Tudtunkkal a tervezés már lezárult, jelenleg az engedélyezési eljárás zajlik, így a kivitelezés 2016 szeptemberében indul. De nem önfejűen, hiszen a MÁV mostanság már a párbeszéd híve (lásd még szakszervezetek), így a kisvárdai önkormányzattal és a közútkezelővel egyeztetett koncepcióban szerepel még egy 80 férőhelyes P+R és számos fedett B+R parkoló létesítése is.

Oké, megérkeztünk. De vágányokon még mindig ugrálni kell?

Nem sokáig. Ugyanis a vasúti vágányokon átkelésből eredő balesetveszélyes helyzetek csökkentése és megelőzése érdekében gyalogos-kerékpáros aluljáró létesül, közvetlen kapcsolattal az állomás melletti P+R és B+R parkolóhoz, illetve a vasúti vágányok megközelítését szolgáló szigetperonhoz. Az aluljáró alkalmas lesz a mozgásukban korlátozottak kényelmes és biztonságos közlekedésére, a rámpák mellett vandálbiztos, mégis modern megjelenésű liftek biztosítják az esélyegyenlőséget. Kicsi a hely, de majd többnek látszik, mert az aluljáró csak enyhén ívelt, így az azt használók egy jól be- és átlátható, ezáltal a biztonságérzetüket maximálisan kielégítő „folyosón” haladhatnak majd keresztül. A rámpák nem lesznek lefedve, a megvilágítás növelve lesz és mindezekhez még a lift-előterek kialakítása is a tágas tér érzetét kelti.

PERON LÁTVÁNYTERVÉs mondjuk az sem baj, hogy a vasútállomást elsődlegesen az utasforgalmi szempontok figyelembe vételével tervezték át. A jelenlegi alacsony peronok helyett az átmenő fővágányok közé 300 méter hosszúságban magas szigetperont építenek. A személy- és teherforgalom menetrendszerűségének biztosítása érdekében a gyakran használt, nem peronos vágányokat is felújítják.

Ez az etap (miután a tervezés befejeződött, az engedélyeztetés folyamatban van) a beszerzési eljárás után 2017 tavaszán kezdődhet el és 2018 nyarán fejeződhetnek be.

És akkor eljutottunk a lényeghez. A vasútállomás épületét teljesen felújítják, hogy méltó legyen Kisvárda hagyományos eklektikus építészeti értékeihez. Külső megjelenésében visszaállítják az eredeti állapotot, a toldalékokat és az aránytalan homlokzati elemeket visszabontják. A földszinten korszerű utasforgalmi tereket alakítanak ki csarnokkal, pénztárral, vizes helyiségekkel és kávézóval. A belső tereket akadálymentesítik, de gondolnak a vasutas dolgozókra is, hiszen új forgalmi és üzemi helyiségeket alakítanak ki a földszinten és az emeleten, így a munkavállalók megújult, korszerű körülmények között dolgozhatnak. A 60-as években épült felvételi épületet lebontják, helyére igényes parkot és állomási előtetőt hoznak létre, amely egyben fókuszpontja és figyelemfelkeltő dísze lesz a vasútállomásnak – gyalogosok szempontból. A tervezési és engedélyezési eljárás után a kivitelezés 2017 végén indulhat.

A megújuló régi állomásépületbe (a MÁV fejlesztésének köszönhetően) új hangos és vizuális utastájékoztató rendszert, valamint új biztosítóberendezést telepítenek. A hangszórókat és elhelyezésüket szimulációs vizsgálati módszerrel tervezik meg, elsősorban a környezetvédelmi előírások betartása és a megfelelő hangsugárzók kiválasztása érdekében. Az új hangszórókból felépülő utastájékoztató hanghálózat lefedi az aluljáró, a peronok és a várócsarnok területét. De nem csak a fülre, hanem a szemre is gondolnak, így a vágányok mellett kétoldalas vizuális kijelző perontáblákat telepítenek, melyek az adott vágány aktuális induló és érkező járatainak információit mutatják. A perontetőről függesztett, modern TFT összesítő monitorok pedig a következő tíz járat indulási/érkezési és átszállási információit jelzik előre, de kihelyeznek interaktív információs oszlopokat is.

Merthogy Kisvárdán nagy a forgalom.

Most meg már méltó és szép is lesz ehhez a vasúti pályák udvara.

A pénz és az elszántság megvan hozzá, és most már nem a konzervek, hanem a polgárok igényeit veszik alapul.

Nem mindegy.

http://menetterti.blogstar.hu/./pages/menetterti/contents/blog/28484/pics/14680123145798205_800x600.jpg
Hírek, információk
Feliratkozás blogértesítőre

Ha mindennap szeretnél értesülni a legfrissebb bejegyzésekről, akkor iratkozz fel a blogértesítőre.

Feliratkozom

Hozzászólások

Ezeket a cikkeket olvastad már?